Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:de_geschiedenis_van_de_anarchistische_filosofie_van_lao-tse_tot_kropotkin

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Laatste revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:de_geschiedenis_van_de_anarchistische_filosofie_van_lao-tse_tot_kropotkin [21/11/19 10:14]
defiance
namespace:de_geschiedenis_van_de_anarchistische_filosofie_van_lao-tse_tot_kropotkin [27/12/19 17:10]
defiance
Regel 13: Regel 13:
 ====== De geschiedenis van de anarchistische filosofie van Lao-Tse tot Kropotkin ====== ====== De geschiedenis van de anarchistische filosofie van Lao-Tse tot Kropotkin ======
  
-Anarchistische ideeën worden in bijna elke periode van de bekende geschiedenis teruggevonden. We komen ze tegen in de Chinese Wijze //[[Tao Te Chin|Lao-Tse]]//​ (The course and the richt way) en de latere Griekse filosofen, de Hedonisten en de Cynici en andere advocaten van het zogenaamde natuurlijk recht, en in het bijzonder bij Zeno, de stichter van de Stoïcijnse school en tegenstander van Plato. Ze kregen uitdrukking in de leringen van de Gnosticus Carpocrates van Alexandrië en hadden een onmiskenbare invloed op een aantal Middeleeuwse Christelijke sektes in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Engeland, die vaak slachtoffer werden van de meest brutale vervolgingen. In de geschiedenis van de Boheemse Reformatie vonden ze een machtige vertegenwoordiger in Peter Chelcicky, die in zijn werk ‘Het net van het geloof’ hetzelfde oordeel velde over de kerk en de staat als [[Leo Tolstoi|Tolstoi]] dat eeuwen later zou doen. Onder de grote Humanisten vinden we Rabelais, die in zijn beschrijving van de gelukkige Abdij van Theleme (Gargantua) een leven beschreef dat bevrijd was van alle autoritaire beperkingen. Van andere pioniers van het libertaire gedachtegoed vermelden we hier alleen La Boétie, Sylvain Marechal en bovenal Diderot in wiens omvangrijke werk men de dik gestrooide blijken vindt van een groot man die zichzelf bevrijd heeft van alle autoritaire vooroordelen.+Anarchistische ideeën worden in bijna elke periode van de bekende geschiedenis teruggevonden. We komen ze tegen in de Chinese Wijze //[[Tao Te Chin|Lao-Tse]]//​ (The course and the richt way) en de latere Griekse filosofen, de Hedonisten en de Cynici en andere advocaten van het zogenaamde natuurlijk recht, en in het bijzonder bij Zeno, de stichter van de Stoïcijnse school en tegenstander van Plato. Ze kregen uitdrukking in de leringen van de Gnosticus Carpocrates van Alexandrië en hadden een onmiskenbare invloed op een aantal Middeleeuwse Christelijke sektes in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Engeland, die vaak slachtoffer werden van de meest brutale vervolgingen. In de geschiedenis van de Boheemse Reformatie vonden ze een machtige vertegenwoordiger in Peter Chelcicky, die in zijn werk ‘Het net van het geloof’ hetzelfde oordeel velde over de kerk en de staat als [[Leo Tolstoj|Tolstoj]] dat eeuwen later zou doen. Onder de grote Humanisten vinden we Rabelais, die in zijn beschrijving van de gelukkige Abdij van Theleme (Gargantua) een leven beschreef dat bevrijd was van alle autoritaire beperkingen. Van andere pioniers van het libertaire gedachtegoed vermelden we hier alleen La Boétie, Sylvain Marechal en bovenal Diderot in wiens omvangrijke werk men de dik gestrooide blijken vindt van een groot man die zichzelf bevrijd heeft van alle autoritaire vooroordelen.
  
 Intussen kwam er pas in de recenter geschiedenis een duidelijker vorm in de anarchistische levensvisie en die visie relevant te maken voor het directe proces van sociale evolutie. [[William Godwin]] (1756-1836) deed dat voor het eerst in zijn uitmuntende werk ‘Een Onderzoek omtrent Politieke Rechtvaardigheid en de Invloed ervan op de Algemene Deugd en Geluk’ (London, 1793). Godwin’s werk was een gerijpte vrucht van die lange evolutie van de ideeën van het politiek en sociaal radicalisme in Engeland, dat begint met George Buchanan over Richard Hooker, Gerard Winstanley, Algernon Sidney, John Locke, Robert Wallace en John Bellers tot Jeremy Bentham, Joseph Priestley, Richard Price en Thomas Paine. Intussen kwam er pas in de recenter geschiedenis een duidelijker vorm in de anarchistische levensvisie en die visie relevant te maken voor het directe proces van sociale evolutie. [[William Godwin]] (1756-1836) deed dat voor het eerst in zijn uitmuntende werk ‘Een Onderzoek omtrent Politieke Rechtvaardigheid en de Invloed ervan op de Algemene Deugd en Geluk’ (London, 1793). Godwin’s werk was een gerijpte vrucht van die lange evolutie van de ideeën van het politiek en sociaal radicalisme in Engeland, dat begint met George Buchanan over Richard Hooker, Gerard Winstanley, Algernon Sidney, John Locke, Robert Wallace en John Bellers tot Jeremy Bentham, Joseph Priestley, Richard Price en Thomas Paine.
namespace/de_geschiedenis_van_de_anarchistische_filosofie_van_lao-tse_tot_kropotkin.txt · Laatst gewijzigd: 08/03/20 19:11 door defiance