Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:de_tirannie_van_structuurloosheid

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
namespace:de_tirannie_van_structuurloosheid [03/01/20 15:49]
defiance
namespace:de_tirannie_van_structuurloosheid [22/11/21 15:05] (huidige)
defiance
Regel 7: Regel 7:
   * Vertaling: Onbekend, aangevuld en licht bewerkt door Tommy Ryan   * Vertaling: Onbekend, aangevuld en licht bewerkt door Tommy Ryan
  
-//De tirannie van structuurloosheid//​ door [[Jo Freeman]], en de reactie van [[Cathy Levine]] hierop getiteld //De tirannie van tirannie//, hebben grote invloed gehad op de feministische en anarchistische bewegingen, van het moment waarop ze geschreven zijn in de vroege jaren 70, tot op de dag van vandaag.+//De tirannie van structuurloosheid//​ door [[Jo Freeman]], en de reactie van [[Cathy Levine]] hierop getiteld //[[De tirannie van tirannie]]// (1974), hebben grote invloed gehad op de feministische en anarchistische bewegingen, van het moment waarop ze gepubliceerd werden ​in de vroege jaren 70, tot op de dag van vandaag.
  
  
Regel 32: Regel 32:
 ====== De tirannie van structuurloosheid ====== ====== De tirannie van structuurloosheid ======
  
-Tijdens ​de jaren waarin ​de beweging voor vrouwenbevrijding vorm kreeg, werd grote nadruk ​gelegd ​op wat leiderloze, ​ongestructureerde ​groepen ​worden genoemd, als voornaamste vorm van de beweging. De oorsprong van dit idee was een natuurlijke reactie ​tegen de overgestructureerde samenleving waarin ​de meesten van ons zich bevonden, de onvermijdelijke controle die dit anderen gaf over onze levens ​en het voortdurende ​elitisme ​van Links en gelijkaardige ​groepen ​onder degene ​die werden geacht mee te strijden tegen die overgestructureerdheid.+In de jaren dat de vrouwenbevrijdingsbeweging zich begon te vormen lag er een grote nadruk op wat we leiderloze, ​structuurloze ​groepen ​noemen. Dit was de voornaamste vorm van de beweging. De oorsprong van dit idee lag in de natuurlijke reactie ​op de overgestructureerde samenleving waarin ​wij ons bevonden, de onvermijdelijke controle die dit andere mensen ​over ons leven gaf en het constante ​elitisme ​binnen ​Links en vergelijkbare ​groepen die eigenlijk stelden deze overgestructureerdheid ​te bestrijden.
  
-Het idee van ‘structuurloosheid’ is echter ​veranderd ​van een gezonde ​tegenzet ​tegen deze tendensen in een godin omwille van zichzelf. Het idee is zo weinig geanalyseerd als de term gebruikt wordtmaar het is een intrinsiek en niet in vraag gesteld ​onderdeel ​geworden ​van de ideologie van de vrouwenbewegingVoor de vroege ​ontwikkeling ​van de vrouwenbeweging was dit niet zo ergHet bepaalde ​al vroeg bewustmaking haar voornaamste ​methode. En de ‘structuurloze ​groep’ was hier een uitstekend ​middel voor. De losheid en informaliteit ​ervan moedigde deelname ​aan in discussies en de vaak ondersteunende atmosfeer stimuleerde persoonlijk inzicht. Als er nooit meer concreets uit die groepen kwam dan persoonlijk inzicht, dan was dat niet zo ergomdat hun doelstelling ​niet echt verder reikte ​dan dat.+Het idee van de Structuurloosheid’ is echter van een gezonde ​tegenbeweging ​tegen deze fenomenen, tot een godin op zichzelf ​verworden. Het idee is, hoewel ​het een intrinsiek en onbetwist ​onderdeel van de ideologie van de vrouwenbevrijding is geworden, in tegenstelling tot hoeveel het gebruikt wordt, zo weinig onderzochtDit maakte in de vroege ​ontwikkelingsfase ​van de beweging ​niet zo veel uitDie formuleerde ​al vroeg bewustwording als diens hoofdzakelijke ​methode, en de ‘structuurloze ​praatgroep[1] was een prima middel voor dat doelDiens losheid en informaliteit moedigde deelname in discussies ​aan en de vaak ondersteunende atmosfeer stimuleerde persoonlijk inzicht. Als er niets meer dan persoonlijk inzicht ​uit voor zou komen uit deze groepen, dan was dit geen probleem, want het doel was ook niet groter dan dat. De algemene problemen kwamen pas aan de oppervlakte toen de individuele praatgroepen hun doel van de bewustwording hadden uitgeput en besloten dat ze iets specifiekers wilden doen. Op dat moment liepen zij meestal vast omdat de meeste groepen ​niet bereid waren om hun structuur met hun doel mee te veranderden. Vrouwen hadden het idee van de ‘Structuurloosheid’ vergaand aangenomen zonder zich bewust te zijn van de beperkingen ervan. Mensen probeerde de structuurloze groep en de informele bijeenkomst ​door hun blinde geloof dat alle andere middelen ​niet anders ​dan onderdrukkend konden zijn, te gebruiken voor doelen waarvoor zij ongeschikt waren.
  
-De fundamentele problemen kwamen pas aan de oppervlakte toen individuele rapgroepen alle deugden ​van het bewustmaken uitgeput hadden ​en besloten dat ze iets specifieker wilden gaan doen. Op dit punt gingen faalden de meeste groepen omdat zij hun structuur ​niet wilden aanpassen aan hun veranderde taakVrouwen hadden het idee van de ‘structuurloosheid’ vergaand aanvaard zonder zich de beperkingen van de functies te realiserenMensen wilden de ‘structuurloze’ groep en de informele vergadering gebruiken ​om dingen ​te doen waar ze niet geschikt voor warenuit een blind geloof ​dat geen enkel ander middel iets anders dan onderdrukkend zou zijn.+Als de beweging voorbij deze elementaire ontwikkelingsstadia wilt komen, zal deze zich moeten ontdoen van sommige ​van diens vooroordelen over organisatie ​en structuur. ​Geen van beiden is inherent slechtZe kunnen worden misbruikt, ​en zijn dat ook vaak. Maar om ze in het geheel ​te verwerpen omdat ze worden misbruiktbetekend ook dat we onszelf de noodzakelijke middelen ontzeggen om ons verder te ontwikkelen. We moeten begrijpen waarom ‘Structuurloosheid’ niet werkt.
  
-Als de beweging die elementaire ontwikkelingsstadia wilt ontgroeien, mag ze zichzelf niet langer voor de gek houden en moet ze zich ontdoen van een aantal vooroordelen rond organisatie en structuur. Er is niets intrinsiek slecht aan zowel organisatie als structuur. Ze kunnen en worden vaak misbruikt, maar ze uit de losse pols verwerpen omdat ze misbruikt worden betekent hetzelfde als het onszelf ontzeggen van de broodnodige instrumenten om verder te ontwikkelen. We moeten begrijpen waarom ‘structuurloosheid’ niet werkt. 
  
 ===== Formele en informele structuren ===== ===== Formele en informele structuren =====
Regel 124: Regel 123:
 ===== Principes van democratisch structureren ===== ===== Principes van democratisch structureren =====
  
-Eens de beweging niet langer krampachtig vasthoudt aan de ideologie van ‘structuurloosheid’ zal ze vrij zijn om die vormen van organisatie te ontwikkelen die het best zorgen voor het gezond functioneren ervan. Dat betekent niet dat we naar het andere uiterste moeten gaan en de traditionele organisatievormen moeten imiteren. Maar we moeten ze niet blind weggooien. Sommige traditionele technieken zullen nuttig blijken, hoewel niet perfect; sommige zullen ons inzicht geven in wat we niet zouden moeten doen om bepaalde doelstellingen te bereiken met minimale moeite voor de individuen in de beweging. Bovenal zullen we moeten experimenteren met verschillende types van structurering en een diversiteit aan technieken moeten ontwikkelen voor verschillende situaties. Het systeem van ‘loten’ is zo’n idee dat geboren is in de beweging. Het is niet in alle situaties bruikbaar, maar het is nuttig in andere. Er zijn andere ideeën nodig over structurering. Maar voor we intelligent verder kunnen experimenteren moeten we het idee aannemen dat er niets inherent slecht is aan structuur zelf, enkel aan het excessief gebruik ervan.+Eens de beweging niet langer krampachtig vasthoudt aan de ideologie van ‘structuurloosheid’ zal ze vrij zijn om die vormen van organisatie te ontwikkelen die het best zorgen voor het gezond functioneren ervan. Dat betekent niet dat we naar het andere uiterste moeten gaan en de traditionele organisatievormen moeten imiteren. Maar we moeten ze ook niet blind weggooien. Sommige traditionele technieken zullen nuttig blijken, hoewel niet perfect; sommige zullen ons inzicht geven in wat we niet zouden moeten doen om bepaalde doelstellingen te bereiken met minimale moeite voor de individuen in de beweging. Bovenal zullen we moeten experimenteren met verschillende types van structurering en een diversiteit aan technieken moeten ontwikkelen voor verschillende situaties. Het systeem van ‘loten’ is zo’n idee dat geboren is in de beweging. Het is niet in alle situaties bruikbaar, maar het is nuttig in andere. Er zijn andere ideeën nodig over structurering. Maar voor we intelligent verder kunnen experimenteren moeten we het idee aannemen dat er niets inherent slecht is aan structuur zelf, enkel aan het excessief gebruik ervan.
  
 Terwijl we dit leerproces met vallen en opstaan verderzetten zijn er een aantal principes die we in gedachten kunnen houden die essentieel zijn voor een democratisch structureren en die ook politiek effectief zijn:  Terwijl we dit leerproces met vallen en opstaan verderzetten zijn er een aantal principes die we in gedachten kunnen houden die essentieel zijn voor een democratisch structureren en die ook politiek effectief zijn: 
 +
   - Delegeren (via democratische procedures) van specifieke autoriteit aan specifieke individuen voor specifieke taken. Mensen zomaar taken of jobs laten opnemen betekent enkel dat je er niet echt op kunt vertrouwen. Als mensen worden geselecteerd om een taak uit te voeren, bij voorkeur nadat ze duidelijk hebben gemaakt dat ze erin geïnteresseerd zijn, hebben ze al een stuk verantwoordelijkheid getoond dat niet gemakkelijk kan worden genegeerd. ​   - Delegeren (via democratische procedures) van specifieke autoriteit aan specifieke individuen voor specifieke taken. Mensen zomaar taken of jobs laten opnemen betekent enkel dat je er niet echt op kunt vertrouwen. Als mensen worden geselecteerd om een taak uit te voeren, bij voorkeur nadat ze duidelijk hebben gemaakt dat ze erin geïnteresseerd zijn, hebben ze al een stuk verantwoordelijkheid getoond dat niet gemakkelijk kan worden genegeerd. ​
-  - Van iedereen ​daaraan ​autoriteit is gegeven moet verwacht worden dat ze er verantwoordelijkheid over afleggen aan diegenen die hen die hebben gegeven. Dit is hoe de groep controle kan uitoefenen over mensen in die autoriteitspositie. Individuen kunnen macht uitoefenen, maar het is de groep die uiteindelijk ​zeggingschap ​heeft over hoe die macht wordt uitgeoefend.  +  - Van iedereen ​die autoriteit is gegeven moet verwacht worden dat ze er verantwoordelijkheid over afleggen aan diegenen die hen die hebben gegeven. Dit is hoe de groep controle kan uitoefenen over mensen in die autoriteitspositie. Individuen kunnen macht uitoefenen, maar het is de groep die uiteindelijk ​zeggenschap ​heeft over hoe die macht wordt uitgeoefend.  
-  - Distributie van macht onder zo veel mogelijk mensen als redelijk is. Dit verhindert monopolievorming en verplicht ​er diegenen in machtsposities ​toe met veel anderen te overleggen. Het geeft ook veel mensen de gelegenheid om verantwoordelijkheid op te nemen voor specifieke opdrachten en zo specifieke ervaring op te doen. +  - Distributie van macht onder zo veel mogelijk mensen als redelijk is. Dit verhindert monopolievorming en verplicht diegenen in machtsposities ​ertoe met veel anderen te overleggen. Het geeft ook veel mensen de gelegenheid om verantwoordelijkheid op te nemen voor specifieke opdrachten en zo specifieke ervaring op te doen. 
   - Rotatie van taken onder individuen. Verantwoordelijkheden die te lang bij één persoon liggen, formeel of informeel, worden op de duur gezien als het ‘eigendom’ van die persoon en wordt niet gemakkelijk afgenomen of door de groep gecontroleerd. Omgekeerd is het ook zo dat een te hoge rotatiefrequentie ervoor zorgt dat het individu niet de tijd krijgt om de job goed te leren en een gevoel van voldoening te krijgen uit een goed werk.    - Rotatie van taken onder individuen. Verantwoordelijkheden die te lang bij één persoon liggen, formeel of informeel, worden op de duur gezien als het ‘eigendom’ van die persoon en wordt niet gemakkelijk afgenomen of door de groep gecontroleerd. Omgekeerd is het ook zo dat een te hoge rotatiefrequentie ervoor zorgt dat het individu niet de tijd krijgt om de job goed te leren en een gevoel van voldoening te krijgen uit een goed werk. 
   - Toewijzing van taken volgens rationele criteria. Iemand selecteren voor een positie omdat ze graag gezien zijn in de groep of ze veel en moeilijk werk geven omdat ze niet graag worden gezien, dient noch de groep noch uiteindelijk het individu zelf. Kundigheid, interesse en verantwoordelijkheidszin moeten de doorslaggevende argumenten zijn. Mensen zou de kans moeten worden geboden vaardigheden te leren die ze nog niet hebben, maar dat gebeurt best via een soort van een systeem van ‘leerjongen/​-meisje’ eerder dan het ‘zwemmen of verzuipen’. Een verantwoordelijkheid hebben die je niet aankan is demoraliserend. Omgekeerd is het niet mogen doen van wat je wel kan ook niet bemoedigend om je eigen vaardigheden te ontwikkelen. Vrouwen zijn doorheen het grootste deel van de menselijke geschiedenis gestraft geworden omdat ze competent waren; de beweging moet dit proces niet herhalen. ​   - Toewijzing van taken volgens rationele criteria. Iemand selecteren voor een positie omdat ze graag gezien zijn in de groep of ze veel en moeilijk werk geven omdat ze niet graag worden gezien, dient noch de groep noch uiteindelijk het individu zelf. Kundigheid, interesse en verantwoordelijkheidszin moeten de doorslaggevende argumenten zijn. Mensen zou de kans moeten worden geboden vaardigheden te leren die ze nog niet hebben, maar dat gebeurt best via een soort van een systeem van ‘leerjongen/​-meisje’ eerder dan het ‘zwemmen of verzuipen’. Een verantwoordelijkheid hebben die je niet aankan is demoraliserend. Omgekeerd is het niet mogen doen van wat je wel kan ook niet bemoedigend om je eigen vaardigheden te ontwikkelen. Vrouwen zijn doorheen het grootste deel van de menselijke geschiedenis gestraft geworden omdat ze competent waren; de beweging moet dit proces niet herhalen. ​
Regel 135: Regel 135:
   - Gelijke toegang tot hulpmiddelen die de groep nodig heeft. Dit is niet altijd helemaal mogelijk, maar er zou naar gestreefd moeten worden. Een lid dat een monopolie heeft over benodigd materiaal (een drukpers of een donkere kamer van haar echtgenoot) kan het gebruik ervan beïnvloeden. Vaardigheden en informatie zijn ook materialen. De vaardigheden van leden kunnen alleen voor iedereen gelijk toegankelijk zijn als leden bereid zijn elkaar bij te brengen wat zij weten en kunnen.   - Gelijke toegang tot hulpmiddelen die de groep nodig heeft. Dit is niet altijd helemaal mogelijk, maar er zou naar gestreefd moeten worden. Een lid dat een monopolie heeft over benodigd materiaal (een drukpers of een donkere kamer van haar echtgenoot) kan het gebruik ervan beïnvloeden. Vaardigheden en informatie zijn ook materialen. De vaardigheden van leden kunnen alleen voor iedereen gelijk toegankelijk zijn als leden bereid zijn elkaar bij te brengen wat zij weten en kunnen.
  
-Als deze regels worden toegepast, verzekeren ze dat, welke structuur er ook wordt ontwikkeld door verschillende groepen, die structuur zal worden gecontroleerd door de groepen en er verantwoordelijkheid zullen moeten aan afleggen. De groep van mensen in posities van autoriteit ​zal diffuus, flexibel, open en tijdelijk zijn. Ze zal niet in een positie zijn om hun macht zomaar te institutionaliseren omdat de uiteindelijke beslissingen door de hele groep zullen worden genomen. De groep zal de macht hebben om te bepalen wie er macht over heeft.+Als deze regels worden toegepast, verzekeren ze dat, welke structuur er ook wordt ontwikkeld door verschillende groepen, die structuur zal worden gecontroleerd door de groepen en er verantwoordelijkheid zullen moeten aan afleggen. De groep van mensen in autoriteitsposities ​zal diffuus, flexibel, open en tijdelijk zijn. Ze zal niet in een positie zijn om hun macht zomaar te institutionaliserenomdat de uiteindelijke beslissingen door de hele groep zullen worden genomen. De groep zal de macht hebben om te bepalen wie er macht over heeft.
  
 ===== Voetnoten ===== ===== Voetnoten =====
  
-  * [1] New Left: letterlijk ‘nieuw links’; een verzamelnaam voor de nieuwe linkse beweging die zich in de jaren 60 en 70 ontwikkelde en zich niet meer baseerde op de opvattingen van de oude vakbeweging en socialistische en communistische partijen. Sommigen zagen dit als een breuk, anderen als een verdere ontwikkeling van de klassieke beweging.+  * [1] In de vrouwenbeweging in de V.S. werd van zogenaamde ‘rap’ groepen gesproken, groepen waarin men enkel bij elkaar kwam om met elkaar te praten over hun ideeën en ervaringen – ervaringen waarvan man voorheen vaak dacht dat dit individuele problemen waren waar men zelf niet goed mee om kon gaan, maar waar door deze praatgroepen duidelijk werd dat dit structurele problemen waren.  
 +  * [2] New Left: letterlijk ‘nieuw links’; een verzamelnaam voor de nieuwe linkse beweging die zich in de jaren 60 en 70 ontwikkelde en zich niet meer baseerde op de opvattingen van de oude vakbeweging en socialistische en communistische partijen. Sommigen zagen dit als een breuk, anderen als een verdere ontwikkeling van de klassieke beweging.
  
 {{tag>​organisatie hiërarchie feminisme vrouwenbeweging}} {{tag>​organisatie hiërarchie feminisme vrouwenbeweging}}
namespace/de_tirannie_van_structuurloosheid.1578066561.txt.gz · Laatst gewijzigd: 03/01/20 15:49 door defiance