Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:dingen_in_opstand_tegen_de_universiteit_als_fabriek

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:dingen_in_opstand_tegen_de_universiteit_als_fabriek [12/07/18 22:35]
autonomia [Dingen in opstand: Tegen de universiteit als fabriek]
namespace:dingen_in_opstand_tegen_de_universiteit_als_fabriek [18/07/18 00:25]
autonomia [Dingen in opstand: Tegen de universiteit als fabriek]
Regel 30: Regel 30:
  
 Maar er zit aan de positie van student een heel ander aspect, dan in het idee van studenten als cliënten geheel miskend wordt. Ik zei al dat de universiteit een bedrijf was dat producten aflevert. Ik had al gezegd dat die producten niet bestonden uit scripties en proefschriften en dergelijke. Maar wat is dan wel het product dat universiteiten op de markt brengen? Wat leveren universiteiten aan hun afnemers? Afgestudeerden! Maar er zit aan de positie van student een heel ander aspect, dan in het idee van studenten als cliënten geheel miskend wordt. Ik zei al dat de universiteit een bedrijf was dat producten aflevert. Ik had al gezegd dat die producten niet bestonden uit scripties en proefschriften en dergelijke. Maar wat is dan wel het product dat universiteiten op de markt brengen? Wat leveren universiteiten aan hun afnemers? Afgestudeerden!
 +
 +Universiteiten zijn leveranciers van geschoold personeel. Universiteiten ‘maken’ dat personeel, zoals bakkerijen brood maken en hoogovens staal. Aan dat productieproces van personeel gaan eerdere vormen van productie vooraf: basisonderwijs,​ middelbaar onderwijs, instellingen die als het ware een voorbewerking van aankomend personeel leveren dat op universiteiten en andere vervolgopleidingen verder wordt afgemaakt. Kinderen zijn grondstoffen waar onderwijsinstellingen hun productieproces op loslaten. Leerlingen die hun eindexamen hebben voltooid, zijn de halffabricaten die de middelbare scholen afleveren, om door universiteiten verder bewerkt te worden tot personeel dat rendabel inzetbaar is voor bedrijven en instellingen. Dat is de functie van het onderwijs: de kapitalistische economie en bijbehorende instellingen van capabel en productief personeel te voorzien.
 +
 +Daarom tolereren ondernemers belastingen die in onderwijs gestoken worden. Ze besteden daarmee een taak uit waar ze anders zelf voor moeten opdraaien. Als ze echter inschatten dat ze beter af zijn als ze rechtstreeks onderwijsinstellingen betalen, zullen ze wellicht aandringen op privatisering van het onderwijs. Maar ook onderwijs uit publieke middelen en als openbare voorziening vervult de genoemde functie.
  
 **Wordt nog aangewerkt!** **Wordt nog aangewerkt!**
namespace/dingen_in_opstand_tegen_de_universiteit_als_fabriek.txt · Laatst gewijzigd: 16/10/19 10:14 (Externe bewerking)