Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:hoe_moeten_wij_verder_met_de_vrouwenbeweging

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
namespace:hoe_moeten_wij_verder_met_de_vrouwenbeweging [06/01/20 06:55]
defiance [Politiek]
namespace:hoe_moeten_wij_verder_met_de_vrouwenbeweging [07/01/20 08:11]
defiance
Regel 2: Regel 2:
 //Een interview met [[Jo Freeman]] door Joke Smith// ​ //Een interview met [[Jo Freeman]] door Joke Smith// ​
  
- * Verschenen: 1979 +  ​* Verschenen: 1979 
- * Bron: [[http://​www.emancipatie.nl/​_documenten/​js/​werk/​eriseenland/​hoe-moeten-wij-verder-met-de-vrouwenbeweging/​hoe-verder.pdf|Hoe moeten wij verder met de vrouwenbeweging?​]],​ Opzij, 8ste jaargang, nr. 1, januari 1980, pp. 17-21. (red.)+  * Bron: [[http://​www.emancipatie.nl/​_documenten/​js/​werk/​eriseenland/​hoe-moeten-wij-verder-met-de-vrouwenbeweging/​hoe-verder.pdf|Hoe moeten wij verder met de vrouwenbeweging?​]],​ Opzij, 8ste jaargang, nr. 1, januari 1980, pp. 17-21. (red.)
  
 Jo Freeman (1945) is een nietig uitziend persoon die elektriciteit in de zaal brengt zodra zij gaat spreken. Ze is enig kind en werd grootgebracht door een moeder die aan de armoe kon ontsnappen door in het leger dienst te nemen, het type 'ik heb er hard voor moeten knokken, laat anderen dat ook maar doen'. Jo Freeman studeerde politicologie;​ haar proefschrift //The Politics of Women'​s Liberation//​[1] werd bekroond door de //​Amerikaanse Vereniging voor de Wetenschap der Politiek//. Al op haar achttiende was zij ervan overtuigd dat vrouwen de volgende groep zouden zijn die in opstand kwam. Maar dat was met het verstand, zegt ze. Praktiserend feministe werd zij via de studentenbeweging,​ toen een resolutie over vrouwen als onbelangrijk werd afgedaan en een motie over de //First Nations//​[2] alle aandacht kreeg. Samen met Shulamith Firestone startte zij toen de eerste consciousness-raising group (praatgroep - JS) in dezelfde periode waarin een groep rond Betty Friedan vanuit andere ervaringen met het feminisme begon. Jo Freeman was oprichtster en redactrice van Amerika'​s eerste landelijke feministische blad //Voice of the Women'​s Liberation Movement//. Onder haar redactie verscheen //Women, a Feminist Perspective//​[3] een van de beste verzamelbundels over de vrouwenbeweging;​ zij schreef vele artikelen waarvan in Nederland //[[De tirannie van structuurloosheid|The Tyranny of Structurelessness]]//​[4] (vert. De tirannie van structuurloosheid) en //​Trashing//​[5] het meest bekend zijn. Jo Freeman (1945) is een nietig uitziend persoon die elektriciteit in de zaal brengt zodra zij gaat spreken. Ze is enig kind en werd grootgebracht door een moeder die aan de armoe kon ontsnappen door in het leger dienst te nemen, het type 'ik heb er hard voor moeten knokken, laat anderen dat ook maar doen'. Jo Freeman studeerde politicologie;​ haar proefschrift //The Politics of Women'​s Liberation//​[1] werd bekroond door de //​Amerikaanse Vereniging voor de Wetenschap der Politiek//. Al op haar achttiende was zij ervan overtuigd dat vrouwen de volgende groep zouden zijn die in opstand kwam. Maar dat was met het verstand, zegt ze. Praktiserend feministe werd zij via de studentenbeweging,​ toen een resolutie over vrouwen als onbelangrijk werd afgedaan en een motie over de //First Nations//​[2] alle aandacht kreeg. Samen met Shulamith Firestone startte zij toen de eerste consciousness-raising group (praatgroep - JS) in dezelfde periode waarin een groep rond Betty Friedan vanuit andere ervaringen met het feminisme begon. Jo Freeman was oprichtster en redactrice van Amerika'​s eerste landelijke feministische blad //Voice of the Women'​s Liberation Movement//. Onder haar redactie verscheen //Women, a Feminist Perspective//​[3] een van de beste verzamelbundels over de vrouwenbeweging;​ zij schreef vele artikelen waarvan in Nederland //[[De tirannie van structuurloosheid|The Tyranny of Structurelessness]]//​[4] (vert. De tirannie van structuurloosheid) en //​Trashing//​[5] het meest bekend zijn.
Regel 86: Regel 86:
 **Joke:** Denk je niet dat vrouwen zullen zeggen: politiek omvat meer dan emancipatie?​ **Joke:** Denk je niet dat vrouwen zullen zeggen: politiek omvat meer dan emancipatie?​
  
-**Jo:** Dat is ook zo. Maar er zijn altijd kiezers die niet aan één partij gebakken zitten. Bovendien kun je binnen je eigen partij stemmen op iemand die zich heeft ingezet voor gelijkheid.En tenslotte: wij zijn de helft van de bevolking en de achterstelling is groot. Als partijen daar weinig of niets aan doen nemen ze hun taak niet serieus. Hebben jullie een systeem van voorkeursstemmen?​+**Jo:** Dat is ook zo. Maar er zijn altijd kiezers die niet aan één partij gebakken zitten. Bovendien kun je binnen je eigen partij stemmen op iemand die zich heeft ingezet voor gelijkheid. En tenslotte: wij zijn de helft van de bevolking en de achterstelling is groot. Als partijen daar weinig of niets aan doen nemen ze hun taak niet serieus. Hebben jullie een systeem van voorkeursstemmen?​
  
 **Joke:** Ja, maar het moeten er veel zijn wil iemand op die manier gekozen worden. Aan de andere kant heeft het binnen de partij wel psychologisch effect, als iemand veel voorkeurs-stemmen krijgt. Een voorkeursstem werkt het beste als je die uitbrengt op iemand die niet bovenaan de lijst staat, want die wordt toch wel gekozen, maar op iemand die in het grensgebied zit: komt ze wel in de Kamer of niet. Maar het zit tamelijk ingewikkeld in elkaar. **Joke:** Ja, maar het moeten er veel zijn wil iemand op die manier gekozen worden. Aan de andere kant heeft het binnen de partij wel psychologisch effect, als iemand veel voorkeurs-stemmen krijgt. Een voorkeursstem werkt het beste als je die uitbrengt op iemand die niet bovenaan de lijst staat, want die wordt toch wel gekozen, maar op iemand die in het grensgebied zit: komt ze wel in de Kamer of niet. Maar het zit tamelijk ingewikkeld in elkaar.
Regel 94: Regel 94:
 **Joke:** De politiek is bij jullie anders dan bij ons, jullie hebben een districtenstelsel. Je hebt dus een zekere greep op iemand die gekozen is. **Joke:** De politiek is bij jullie anders dan bij ons, jullie hebben een districtenstelsel. Je hebt dus een zekere greep op iemand die gekozen is.
  
-Jo: Dat maakt inderdaad verschil. Als iemand zich niet uitslooft kun je zeggen: pas op, anders steunen we je niet de volgende keer. Een gebruikelijk systeem bij ons is '​trading votes':​ de steungroep van één senator stapt naar de steungroep ​vaneen ​andere senator en zegt: als jullie senator voor onze wet stemt, stemt de onze voor jullie wet. Zo kunnen feministen en milieuverdedigers elkaar steunen. Bij jullie werkt het systeem subtieler, binnen de fracties, is mijn indruk. Aan de andere kant heb ik van Marie-José (Grotenhuis — JS) begrepen dat jullie binnen de PvdA ook een soort districtenstelsel nebben. Je kunt dus nagaan hoe de afgevaardigden uit jouw gewest zich gedragen inzake emancipatie. Een verkiezingsprogramma is mooi, maar niet alle punten eruit krijgen evenveel aandacht van politici. Als een afgevaardigde uit jouw gewest niet actief genoeg is op emancipatiegebied moet je zorgen dat die de volgende keer niet op de lijst komt. Wat vrouwen in de politiek betreft, ze zijn broodnodig, maar je hebt een dilemma. Ze moeten èn feministisch zijn èn bekwaam. Als ze niet feministisch zijn snappen ze het niet en spannen ze zich niet in voor vrouwen. Als ze niet bekwaam zijn hebben ze geen invloed. Daarbij speelt nog iets anders: vrouwen op een hoge post zijn extra zichtbaar omdat ze eenlingen zijn en buitenstaanders. Er wordt scherp op ze gelet,​iedereen staat klaar met kritiek. Vandaar de neiging tot conformisme. Als die vrouwen feministen zijn wordt het nog moeilijker, want die stellen het systeem ter discussie. Jij had het daar trouwens ook over.+Jo: Dat maakt inderdaad verschil. Als iemand zich niet uitslooft kun je zeggen: pas op, anders steunen we je niet de volgende keer. Een gebruikelijk systeem bij ons is '​trading votes':​ de steungroep van één senator stapt naar de steungroep ​van een andere senator en zegt: als jullie senator voor onze wet stemt, stemt de onze voor jullie wet. Zo kunnen feministen en milieuverdedigers elkaar steunen. Bij jullie werkt het systeem subtieler, binnen de fracties, is mijn indruk. Aan de andere kant heb ik van Marie-José (Grotenhuis — JS) begrepen dat jullie binnen de PvdA ook een soort districtenstelsel nebben. Je kunt dus nagaan hoe de afgevaardigden uit jouw gewest zich gedragen inzake emancipatie. Een verkiezingsprogramma is mooi, maar niet alle punten eruit krijgen evenveel aandacht van politici. Als een afgevaardigde uit jouw gewest niet actief genoeg is op emancipatiegebied moet je zorgen dat die de volgende keer niet op de lijst komt. Wat vrouwen in de politiek betreft, ze zijn broodnodig, maar je hebt een dilemma. Ze moeten èn feministisch zijn èn bekwaam. Als ze niet feministisch zijn snappen ze het niet en spannen ze zich niet in voor vrouwen. Als ze niet bekwaam zijn hebben ze geen invloed. Daarbij speelt nog iets anders: vrouwen op een hoge post zijn extra zichtbaar omdat ze eenlingen zijn en buitenstaanders. Er wordt scherp op ze gelet,​iedereen staat klaar met kritiek. Vandaar de neiging tot conformisme. Als die vrouwen feministen zijn wordt het nog moeilijker, want die stellen het systeem ter discussie. Jij had het daar trouwens ook over.
  
 **Joke:** Ja, in Nederland hebben we dat gezien met Ien van den Heuvel[8] en Irene Vorrink.[9] **Joke:** Ja, in Nederland hebben we dat gezien met Ien van den Heuvel[8] en Irene Vorrink.[9]
Regel 102: Regel 102:
 **Joke:** Is er iets te doen aan die extra kwetsbaarheid?​ **Joke:** Is er iets te doen aan die extra kwetsbaarheid?​
  
-**Jo:** Tot op zekere hoogte. Je moet goede adviseurs hebben,een steungroep om je heen en zorgen, dat journalisten het verschijnsel van de negatieve stereotypering onderkennen:​ goede dingen door een vrouw gedaan worden niet waargenomen,​ fouten worden breed uitgemeten.Maar het probleem is pas opgelost wanneer je ook in de politiek en op hoge posten minstens veertig procent vrouwen hebt. Daarom zeg ik: je moet ook mannelijke volksvertegenwoordigers beoordelen op de inspanningen die ze zich voorde emancipatie getroosten.+**Jo:** Tot op zekere hoogte. Je moet goede adviseurs hebben, een steungroep om je heen en zorgen, dat journalisten het verschijnsel van de negatieve stereotypering onderkennen:​ goede dingen door een vrouw gedaan worden niet waargenomen,​ fouten worden breed uitgemeten. Maar het probleem is pas opgelost wanneer je ook in de politiek en op hoge posten minstens veertig procent vrouwen hebt. Daarom zeg ik: je moet ook mannelijke volksvertegenwoordigers beoordelen op de inspanningen die ze zich voorde emancipatie getroosten.
  
 ===== Economie ===== ===== Economie =====
Regel 108: Regel 108:
 **Joke:** Maar mannelijke beleidsmakers plegen te vergeten dat er ook vrouwen bestaan op deze wereld. **Joke:** Maar mannelijke beleidsmakers plegen te vergeten dat er ook vrouwen bestaan op deze wereld.
  
-**Jo:** Dat is zo. Er was een internationale conferentie over spreiding van werkgelegenheid:​ welke bedrijfstakken zouden in welke landen gestimuleerd of afgebouwd moeten worden.Toen de Amerikaanse delegatie terugkwam bleek, dat ze vooral die bedrijfstakken had '​ingeleverd',​ waar veel vrouwen werkten. Minder werkgelegenheid dus voor vrouwen,​hoewel de werkloosheid onder vrouwen hoog is. Daar hadden ze geen seconde aan gedacht.+**Jo:** Dat is zo. Er was een internationale conferentie over spreiding van werkgelegenheid:​ welke bedrijfstakken zouden in welke landen gestimuleerd of afgebouwd moeten worden. Toen de Amerikaanse delegatie terugkwam bleek, dat ze vooral die bedrijfstakken had '​ingeleverd',​ waar veel vrouwen werkten. Minder werkgelegenheid dus voor vrouwen, hoewel de werkloosheid onder vrouwen hoog is. Daar hadden ze geen seconde aan gedacht.
  
 **Joke:** Maar om zoiets te veranderen heb je feministische economen nodig en die zijn er bijna niet. **Joke:** Maar om zoiets te veranderen heb je feministische economen nodig en die zijn er bijna niet.
  
-**Jo:** Voor sommige soorten situaties wel. Niet bijvoorbeeld wanneer economie gebruikt wordt in de politiek. Dan is economie niet zo moeilijk.Met de wet van vraag en aanbod kom je al een heel eind. Voorbeeld: vrouwen zijn in een paar beroepscategorieën geconcentreerd. Als er nieuwe vrouwen op de arbeidsmarkt komen, gaan ze weer naar die vrouwenberoepen toe, het is daar dus tjokvol. Gevolg: lage beloning. Je moet dus zorgen dat mannenberoepen voor vrouwen worden opengesteld. Opleidingen voor vrouwen maken voor die beroepen waar goed verdiend wordt en schaarste aan arbeidskrachten is. Voor volwassen vrouwen is het belangrijk dat er kortere opleidingen komen. Niet iedereen kan eerst acht jaar gaan leren.Dan is er nog iets met economie en met beleid in het algemeen; je moet de denkkaders van beleidsmannen kennen ​ende trefwoorden die ze gebruiken. Ik geef een voorbeeld: na de conferentie waar ik het over had zou er een andere komen.+**Jo:** Voor sommige soorten situaties wel. Niet bijvoorbeeld wanneer economie gebruikt wordt in de politiek. Dan is economie niet zo moeilijk.Met de wet van vraag en aanbod kom je al een heel eind. Voorbeeld: vrouwen zijn in een paar beroepscategorieën geconcentreerd. Als er nieuwe vrouwen op de arbeidsmarkt komen, gaan ze weer naar die vrouwenberoepen toe, het is daar dus tjokvol. Gevolg: lage beloning. Je moet dus zorgen dat mannenberoepen voor vrouwen worden opengesteld. Opleidingen voor vrouwen maken voor die beroepen waar goed verdiend wordt en schaarste aan arbeidskrachten is. Voor volwassen vrouwen is het belangrijk dat er kortere opleidingen komen. Niet iedereen kan eerst acht jaar gaan leren. Dan is er nog iets met economie en met beleid in het algemeen; je moet de denkkaders van beleidsmannen kennen ​en de trefwoorden die ze gebruiken. Ik geef een voorbeeld: na de conferentie waar ik het over had zou er een andere komen.
  
 ===== Voetnoten ===== ===== Voetnoten =====
Regel 126: Regel 126:
   * [9] Mr. Irene Vorrink was PvdA-minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne in het kabinet Den Uyl en later wethouder van Amsterdam. ​   * [9] Mr. Irene Vorrink was PvdA-minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne in het kabinet Den Uyl en later wethouder van Amsterdam. ​
  
-{{tag>​feminisme vrouwenbeweging politiek economie organisatie}}+{{tag>​feminisme vrouwenbeweging politiek ​parlementarisme ​economie organisatie}}
namespace/hoe_moeten_wij_verder_met_de_vrouwenbeweging.txt · Laatst gewijzigd: 07/01/20 08:11 door defiance