Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten [19/05/20 09:12]
defiance [Pedagogie van de onderdrukten]
namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten [09/06/20 10:38] (huidige)
defiance
Regel 5: Regel 5:
   * Verschenen: 1968   * Verschenen: 1968
   * Bron: //​[[https://​archive.org/​details/​FreirePedagogieVanDeOnderdrukten|Pedagogie van de onderdrukten]]//​   * Bron: //​[[https://​archive.org/​details/​FreirePedagogieVanDeOnderdrukten|Pedagogie van de onderdrukten]]//​
 +  * Digitalisering:​ Tommy Ryan
  
 In 1968 voor het eerst verschenen in het Spaans werd het boek //Pedagogie van de onderdrukten//​ van Paulo Freire al snel gezien als één van de grondleggende teksten van de kritische pedagogie en vond wereldwijd weerklank. In het boek introduceert hij een pedagogie die een nieuwe relatie tussen leraar, student en de samenleving voorstelt. In 1968 voor het eerst verschenen in het Spaans werd het boek //Pedagogie van de onderdrukten//​ van Paulo Freire al snel gezien als één van de grondleggende teksten van de kritische pedagogie en vond wereldwijd weerklank. In het boek introduceert hij een pedagogie die een nieuwe relatie tussen leraar, student en de samenleving voorstelt.
Regel 72: Regel 73:
 '​Freires leer- en leesmethode is een vernuftige en consequente poging om dit programma van een leren-in-dialoog ook in de praktijk volkomen serieus te nemen en dit in iedere fase van het leerproces vol te houden. '​Freires leer- en leesmethode is een vernuftige en consequente poging om dit programma van een leren-in-dialoog ook in de praktijk volkomen serieus te nemen en dit in iedere fase van het leerproces vol te houden.
  
-Reeds het zoeken naar de leerstof, de zogenaamde '​generatieve ​woorder' (sleutelwoorden,​ die het taaluniversum van de leerling ontsluiten) en '​generatieve themata'​ (basiservaringen,​ van waaruit de hele wereldervaring van de lerende mens is opgebouwd), is een gemeenschappelijk project van degene die onderricht geeft en degene die onderricht ontvangt: een interdisciplinair team leeft wekenlang in de streek waar een ontwikkelingsprogramma zal worden opgezet. Wat het opmerkt, wordt van het begin af aan ter plaatse met behulp van multiplicatoren geanalyseerd. Deze methode heeft reeds bewezen goede resultaten te hebben. Dit blijkt wel uit het feit, dat Freire na de militaire putsch in Brazilië gevangen gezet werd en daarna uitgewezen, terwijl zijn werk in Chili, waar hij jarenlang als vertegenwoordiger van de UNESCO werkzaam was, reeds sedert de regering van Frei en helemaal onder Allende juist bijzonder op prijs gesteld en ondersteund wordt.+Reeds het zoeken naar de leerstof, de zogenaamde '​generatieve ​woorden' (sleutelwoorden,​ die het taaluniversum van de leerling ontsluiten) en '​generatieve themata'​ (basiservaringen,​ van waaruit de hele wereldervaring van de lerende mens is opgebouwd), is een gemeenschappelijk project van degene die onderricht geeft en degene die onderricht ontvangt: een interdisciplinair team leeft wekenlang in de streek waar een ontwikkelingsprogramma zal worden opgezet. Wat het opmerkt, wordt van het begin af aan ter plaatse met behulp van multiplicatoren geanalyseerd. Deze methode heeft reeds bewezen goede resultaten te hebben. Dit blijkt wel uit het feit, dat Freire na de militaire putsch in Brazilië gevangen gezet werd en daarna uitgewezen, terwijl zijn werk in Chili, waar hij jarenlang als vertegenwoordiger van de UNESCO werkzaam was, reeds sedert de regering van Frei en helemaal onder Allende juist bijzonder op prijs gesteld en ondersteund wordt.
  
 Desondanks is het zeker niet gemakkelijk deze methode op andere situaties over te brengen en toe te passen. Een groot deel van haar fascinerende kracht en resultaten is te danken aan de bijzondere omstandigheden van Latijns-Amerika. De maatschappelijke tegenstellingen zijn in de postkoloniale situatie zo duidelijk, zo dramatisch, dat een leerimpuls die belooft verandering te zullen brengen, die de mensen het gevoel geeft dat ze zichzelf kunnen helpen, gemakkelijk bezielt. Bovendien komt het de Freire-methode zeker ten goede, dat de wens te leren lezen en schrijven en de behoefte aan politieke emancipatie hand in hand gaan; uit het een ontstaat het ander. Het succes op cultureel gebied wekt politieke spankracht. Het politieke doel en het politieke belang zorgen op hun beurt, dat de technische moeilijkheden van het leren lezen en schrijven niet onoverkomelijk zijn. Ik leer lezen en schrijven om mijzelf te bevrijden. Ik bevrijd mij //doordat// ik lezen en schrijven leer; in ieder geval zet ik zo de eerste stappen op weg naar de vrijheid. Desondanks is het zeker niet gemakkelijk deze methode op andere situaties over te brengen en toe te passen. Een groot deel van haar fascinerende kracht en resultaten is te danken aan de bijzondere omstandigheden van Latijns-Amerika. De maatschappelijke tegenstellingen zijn in de postkoloniale situatie zo duidelijk, zo dramatisch, dat een leerimpuls die belooft verandering te zullen brengen, die de mensen het gevoel geeft dat ze zichzelf kunnen helpen, gemakkelijk bezielt. Bovendien komt het de Freire-methode zeker ten goede, dat de wens te leren lezen en schrijven en de behoefte aan politieke emancipatie hand in hand gaan; uit het een ontstaat het ander. Het succes op cultureel gebied wekt politieke spankracht. Het politieke doel en het politieke belang zorgen op hun beurt, dat de technische moeilijkheden van het leren lezen en schrijven niet onoverkomelijk zijn. Ik leer lezen en schrijven om mijzelf te bevrijden. Ik bevrijd mij //doordat// ik lezen en schrijven leer; in ieder geval zet ik zo de eerste stappen op weg naar de vrijheid.
Regel 1236: Regel 1237:
   * [54] Lenin maakte terdege gebruik van de tendens in de Russische sociaaldemocratische partij om de economische eisen van het proletariaat als instrument van de revolutionaire strijd te onderstrepen. Deze praktijk beschrijft hij als '​economische spontaniteit'​. Vgl.: //Was tun?// o.c.   * [54] Lenin maakte terdege gebruik van de tendens in de Russische sociaaldemocratische partij om de economische eisen van het proletariaat als instrument van de revolutionaire strijd te onderstrepen. Deze praktijk beschrijft hij als '​economische spontaniteit'​. Vgl.: //Was tun?// o.c.
  
-{{tag>"​opvoeding en onderwijs"​ psychologie klassenstrijd anti-kolonisatie filosofie}}+{{tag>"​opvoeding en onderwijs"​ psychologie ​"​klasse en klassenstrijd" ​anti-kolonisatie filosofie}}
namespace/pedagogie_van_de_onderdrukten.1589879574.txt.gz · Laatst gewijzigd: 19/05/20 09:12 door defiance