Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten [19/05/20 09:09]
defiance
namespace:pedagogie_van_de_onderdrukten [19/05/20 09:12] (huidige)
defiance [Pedagogie van de onderdrukten]
Regel 8: Regel 8:
 In 1968 voor het eerst verschenen in het Spaans werd het boek //Pedagogie van de onderdrukten//​ van Paulo Freire al snel gezien als één van de grondleggende teksten van de kritische pedagogie en vond wereldwijd weerklank. In het boek introduceert hij een pedagogie die een nieuwe relatie tussen leraar, student en de samenleving voorstelt. In 1968 voor het eerst verschenen in het Spaans werd het boek //Pedagogie van de onderdrukten//​ van Paulo Freire al snel gezien als één van de grondleggende teksten van de kritische pedagogie en vond wereldwijd weerklank. In het boek introduceert hij een pedagogie die een nieuwe relatie tussen leraar, student en de samenleving voorstelt.
  
-Gewijd aan de onderdrukten en gebaseerd op zijn eigen ervaringen probeert hij de volwassen Braziliaan te leren lezen en schrijven. Hierbij maakt hij gebruik van de klassenanalyse van Marx en zijn eigen onderzoek naar de relatie tussen de kolonist en de gekoloniseerde. In zijn boek stelt Freire dat de traditionele pedagogie een '​bank-model'​ volgt, omdat het de student als een lege huls ziet welke als een spaarvarken met kennis gevuld moet worden. Freire meent echter dat pedagogie de lerende moet behandelen als medeontwikkelaar van kennis. +Gewijd aan de onderdrukten en gebaseerd op zijn eigen ervaringen probeert hij de volwassen Braziliaan te leren lezen en schrijven. Hierbij maakt hij gebruik van de klassenanalyse van Marx en zijn eigen onderzoek naar de relatie tussen de kolonist en de gekoloniseerde. In zijn boek stelt Freire dat de traditionele pedagogie een '​bank-model'​ volgt, omdat het de student als een lege huls ziet welke als een spaarvarken met kennis gevuld moet worden. Freire meent echter dat pedagogie de lerende moet behandelen als medeontwikkelaar van kennis. ​Zijn pedagogiek richtte zich op emancipatie en bewustmaking.
  
 ---- ----
namespace/pedagogie_van_de_onderdrukten.txt · Laatst gewijzigd: 19/05/20 09:12 door defiance