Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:anarchisme_in_het_tijdperk_na_de_schaarste

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
Volgende revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:anarchisme_in_het_tijdperk_na_de_schaarste [12/04/16 21:22]
defiance aangemaakt
namespace:anarchisme_in_het_tijdperk_na_de_schaarste [07/05/19 09:00]
defiance
Regel 5: Regel 5:
   * Deze tekst: fragment van het boek Post-Scarcity Anarchism   * Deze tekst: fragment van het boek Post-Scarcity Anarchism
   * Bron: VMT - Vlaams Marxistisch Tijdschrift,​ nr. 2, 36ste jrg. juni 2002   * Bron: VMT - Vlaams Marxistisch Tijdschrift,​ nr. 2, 36ste jrg. juni 2002
-  * Vertaling: ​Raf Grinfeld ​+  * Vertaling: ​Rafa Grinfeld ​
  
 ---- ----
 +
 +====== Anarchisme in het tijdperk na de schaarste ======
  
 Alle geslaagde revoluties uit het verleden zijn revoluties geweest die een beperkt belang nastreefden,​ een belang van minderheidsgroepen,​ die er op uit waren hun speciale belangen te laten gelden boven die van de maatschappij als geheel. De grote burgerlijke revoluties gaven een ideologie van radicale politieke reconstructie te zien, maar in werkelijkheid verzekerden zij de bourgeoisie van de sociale overheersing. Daarmee gaven zij aan het economische overwicht van het kapitaal een formeel politieke uitdrukking. De verheven begrippen “natie”,​ “vrije burger” en “gelijkheid voor de wet” verzwijgen de aardse realiteit van de gecentraliseerde staat, de geatomiseerde,​ geïsoleerde mens en de overheersing van het bourgeoisbelang. Ondanks hun radicale ideologische claims, vervingen de revoluties met een beperkt belang de regels van de ene klasse door die van de andere, het ene systeem van exploitatie door het andere, het ene systeem van gezwoeg door een ander en het ene systeem van psychologische onderdrukking door een ander. Alle geslaagde revoluties uit het verleden zijn revoluties geweest die een beperkt belang nastreefden,​ een belang van minderheidsgroepen,​ die er op uit waren hun speciale belangen te laten gelden boven die van de maatschappij als geheel. De grote burgerlijke revoluties gaven een ideologie van radicale politieke reconstructie te zien, maar in werkelijkheid verzekerden zij de bourgeoisie van de sociale overheersing. Daarmee gaven zij aan het economische overwicht van het kapitaal een formeel politieke uitdrukking. De verheven begrippen “natie”,​ “vrije burger” en “gelijkheid voor de wet” verzwijgen de aardse realiteit van de gecentraliseerde staat, de geatomiseerde,​ geïsoleerde mens en de overheersing van het bourgeoisbelang. Ondanks hun radicale ideologische claims, vervingen de revoluties met een beperkt belang de regels van de ene klasse door die van de andere, het ene systeem van exploitatie door het andere, het ene systeem van gezwoeg door een ander en het ene systeem van psychologische onderdrukking door een ander.
Regel 51: Regel 53:
 Revolutie als zelfverwerkelijking is niet uniek voor onze tijd. Het is het overheersende kenmerk van alle grote revoluties in de moderne geschiedenis. Het was het kenmerk van de “journées” van de “sansculottes” in 1792 en 1793, van de beroemde “vijf dagen” van februari 1917 in Petrograd, van de opstand van het Barcelonese proletariaat in 1936, en van de mei-juni-gebeurtenissen in Parijs 1968. Bijna alle revolutionaire opstanden in de geschiedenis van onze tijd zijn begonnen door de spontane acties van de massa’s. Ze waren vaak een uitdaging aan het adres van de aarzelende politiek van de revolutionaire organisaties. Elk van deze revoluties werd gekenmerkt door buitengewone individuele bewustwording,​ door een vrolijkheid en solidariteit,​ die het dagelijks leven in een feest veranderden. Deze surrealistische dimensie van het revolutionaire proces, met haar explosie van libidinale, diepgewortelde krachten, grijnst doorlopend op de bladzijden der geschiedenis,​ zoals het gezicht van de sater op glinsterend water. Revolutie als zelfverwerkelijking is niet uniek voor onze tijd. Het is het overheersende kenmerk van alle grote revoluties in de moderne geschiedenis. Het was het kenmerk van de “journées” van de “sansculottes” in 1792 en 1793, van de beroemde “vijf dagen” van februari 1917 in Petrograd, van de opstand van het Barcelonese proletariaat in 1936, en van de mei-juni-gebeurtenissen in Parijs 1968. Bijna alle revolutionaire opstanden in de geschiedenis van onze tijd zijn begonnen door de spontane acties van de massa’s. Ze waren vaak een uitdaging aan het adres van de aarzelende politiek van de revolutionaire organisaties. Elk van deze revoluties werd gekenmerkt door buitengewone individuele bewustwording,​ door een vrolijkheid en solidariteit,​ die het dagelijks leven in een feest veranderden. Deze surrealistische dimensie van het revolutionaire proces, met haar explosie van libidinale, diepgewortelde krachten, grijnst doorlopend op de bladzijden der geschiedenis,​ zoals het gezicht van de sater op glinsterend water.
  
-{{tag>​anarchisme kapitalisme organisatie}}+{{tag>​anarchisme kapitalisme organisatie ​economie}}