Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:louis_adrien_baehler

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

namespace:louis_adrien_baehler [17/03/20 10:34]
defiance aangemaakt
namespace:louis_adrien_baehler [17/03/20 10:48]
defiance [Na het predikantschap (1912-1941)]
Regel 1: Regel 1:
 ====== Louis Adriën Bähler ====== ====== Louis Adriën Bähler ======
  
-<WRAP right box 60%> +<WRAP right box 30%> 
 +{{:​namespace:​louis_adrien_bahler_c.a._1906.jpg|}}
 Louis Adriën Bähler Louis Adriën Bähler
 </​WRAP>​ </​WRAP>​
Regel 14: Regel 14:
 ===== Predikant (1895-1912) ===== ===== Predikant (1895-1912) =====
  
-Pas in 1895, twee jaar na zijn promotie, kreeg hij zijn eerste beroep als predikant van Schiermonnikoog. Dit uitstel was het gevolg van Bählers onbewezen beschuldiging dat de directeur van het orthodox-protestantse weeshuis Neerbosch zich aan fraude had schuldig gemaakt. Hij kreeg hiervoor een boete. Bähler bleef tot 1902 predikant op Schiermonnikoog,​ waar hij zich inzette voor vegetarisme en de Rein Leven Beweging (RLB). Als geheelonthouder verving hij de avondmaalswijn door druivensap. Zijn modernistische opvattingen werden niet door alle gemeenteleden geaccepteerd. Een deel van hen verenigde zich in 1896 in een gereformeerde kerk. Naar aanleiding van "​revolutionaire opvattingen"​ die hij in verschillende lezingen over dienstweigering had uitgedragen kreeg hij in 1897 een berisping van het bestuur van de classis Dokkum.+Pas in 1895, twee jaar na zijn promotie, kreeg hij zijn eerste beroep als predikant van Schiermonnikoog. Dit uitstel was het gevolg van Bählers onbewezen beschuldiging dat de directeur van het orthodox-protestantse weeshuis Neerbosch zich aan fraude had schuldig gemaakt. Hij kreeg hiervoor een boete. Bähler bleef tot 1902 predikant op Schiermonnikoog,​ waar hij zich inzette voor vegetarisme en de //Rein Leven Beweging// (RLB). Als geheelonthouder verving hij de avondmaalswijn door druivensap. Zijn modernistische opvattingen werden niet door alle gemeenteleden geaccepteerd. Een deel van hen verenigde zich in 1896 in een gereformeerde kerk. Naar aanleiding van "​revolutionaire opvattingen"​ die hij in verschillende lezingen over dienstweigering had uitgedragen kreeg hij in 1897 een berisping van het bestuur van de classis Dokkum.
  
 Bählers volgende gemeente werd het Friese Oosterwolde. Hier was hij geliefd bij zijn gemeenteleden,​ maar raakte hij ook in conflict met de kerkelijke autoriteiten vanwege het uitbrengen van Het '​christelijk'​ barbarendom in Europa. In het voorwoord van dit boekje stelde hij dat het boeddhisme nog veel kon leren aan het christendom. De Amsterdamse kerkenraad diende hierop in 1904 een klacht tegen Bähler in en verkreeg steun van zo'n 70 kerkenraden en 3 klassikale vergaderingen.[1] Bähler werd daarop door het provinciale kerkbestuur van Friesland geschorst. De landelijke synode sprak hem op 24 juli 1905 echter vrij en hij kreeg de bevoegdheid terug het predikantsambt te mogen uitoefenen. Deze vrijspraak was de aanleiding voor de oprichting van wat nu heet de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. Bählers volgende gemeente werd het Friese Oosterwolde. Hier was hij geliefd bij zijn gemeenteleden,​ maar raakte hij ook in conflict met de kerkelijke autoriteiten vanwege het uitbrengen van Het '​christelijk'​ barbarendom in Europa. In het voorwoord van dit boekje stelde hij dat het boeddhisme nog veel kon leren aan het christendom. De Amsterdamse kerkenraad diende hierop in 1904 een klacht tegen Bähler in en verkreeg steun van zo'n 70 kerkenraden en 3 klassikale vergaderingen.[1] Bähler werd daarop door het provinciale kerkbestuur van Friesland geschorst. De landelijke synode sprak hem op 24 juli 1905 echter vrij en hij kreeg de bevoegdheid terug het predikantsambt te mogen uitoefenen. Deze vrijspraak was de aanleiding voor de oprichting van wat nu heet de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.
Regel 22: Regel 22:
 ===== Na het predikantschap (1912-1941) ===== ===== Na het predikantschap (1912-1941) =====
  
-Bähler vestigde zich in 1912 met zijn vrouw Gesina Boerma op landgoed Lemferdinge bij Paterswolde en wijdde zich onder meer aan alternatieve geneeswijzen,​ waarbij vooral de iriscopie zijn belangstelling had. Ook verdiepte hij zich in theosofie en spiritisme. Zijn anarchistische en pacifistische idealen bleef Bähler in een groot aantal boeken en artikelen uitdragen. Hij was een van de initiatiefnemers van het Dienstweigeringsmanifest in 1915, waarvan hij de conceptversie maakte en schreef vele boeken en artikelen. In 1941 overleed de bijna blinde Bähler.+Bähler vestigde zich in 1912 met zijn vrouw Gesina Boerma op landgoed Lemferdinge bij Paterswolde en wijdde zich onder meer aan alternatieve geneeswijzen,​ waarbij vooral de iriscopie zijn belangstelling had. Ook verdiepte hij zich in theosofie en spiritisme. Zijn anarchistische en pacifistische idealen bleef Bähler in een groot aantal boeken en artikelen uitdragen. Hij was een van de initiatiefnemers van het //[[Dienstweigeringsmanifest]]// in 1915, waarvan hij de conceptversie maakte en schreef vele boeken en artikelen. In 1941 overleed de bijna blinde Bähler. 
 + 
 +===== Teksten ===== 
 + 
 +  * [[Dienstweigeringsmanifest]],​ 1915 
 +===== Voetnoten ===== 
 + 
 +  * [1] Domenie-Verdenius 2013:​121/​122,​ zij verwijst daarbij naar het uitgebreide artikel over deze zaak in de Hollandsche revue jrg 10, 1905, no 9, d.d. 23 september 1905, blz. 596 t/m 611 Ds. Louis A. Bähler 
 +  * [2] Deze passage is gebaseerd op het in 2013 verschenen boek van T. Domenie-Verdenius "​Lemferdinge:​ Schakel in de tijd", blz. 124. Domenie-Verdenius heeft op basis van een uitgebreid archiefonderzoek twee biografische hoofdstukken over Bähler opgenomen, waarvan de inhoud mede gebaseerd op de stukken in het archief Lemferdinge over en van Bähler. Zij komt in dit werk tot een andere conclusie dan beide andere bronnen (Jansen en Visser), die vermelden dat Bähler de vanwege pedofilie veroordeelde onderwijzer in bescherming genomen zou hebben. De uitleg van Domenie-Verdenius spoort met het verslag in de Leeuwarder Courant d.d. 15 februari 1911 
 +  * [3] Leeuwarder Courant d.d. 15 februari 1911: Ongeregeldheden te Aduard
  
 ===== Bronnen ===== ===== Bronnen =====
Regel 31: Regel 40:
   * Domenie-Verdenius,​ T. "​Lemferdinge:​ Schakel in de tijd", hoofdstuk 8 "Louis Adriën Bähler (1867-1941),​ student en predikant"​ en hoofdstuk 9 "Dr. Bähler, emeritus predikant op Lemferdinge",​ Eelde, 2013   * Domenie-Verdenius,​ T. "​Lemferdinge:​ Schakel in de tijd", hoofdstuk 8 "Louis Adriën Bähler (1867-1941),​ student en predikant"​ en hoofdstuk 9 "Dr. Bähler, emeritus predikant op Lemferdinge",​ Eelde, 2013
  
-===== Voetnoten ===== 
- 
-  * [1] Domenie-Verdenius 2013:​121/​122,​ zij verwijst daarbij naar het uitgebreide artikel over deze zaak in de Hollandsche revue jrg 10, 1905, no 9, d.d. 23 september 1905, blz. 596 t/m 611 Ds. Louis A. Bähler 
-  * [2] Deze passage is gebaseerd op het in 2013 verschenen boek van T. Domenie-Verdenius "​Lemferdinge:​ Schakel in de tijd", blz. 124. Domenie-Verdenius heeft op basis van een uitgebreid archiefonderzoek twee biografische hoofdstukken over Bähler opgenomen, waarvan de inhoud mede gebaseerd op de stukken in het archief Lemferdinge over en van Bähler. Zij komt in dit werk tot een andere conclusie dan beide andere bronnen (Jansen en Visser), die vermelden dat Bähler de vanwege pedofilie veroordeelde onderwijzer in bescherming genomen zou hebben. De uitleg van Domenie-Verdenius spoort met het verslag in de Leeuwarder Courant d.d. 15 februari 1911 
-  * [3] Leeuwarder Courant d.d. 15 februari 1911: Ongeregeldheden te Aduard 
namespace/louis_adrien_baehler.txt · Laatst gewijzigd: 17/03/20 10:48 door defiance