Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:anarchisme_-_wat_het_werkelijk_betekend

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
Laatste revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:anarchisme_-_wat_het_werkelijk_betekend [24/03/19 15:36]
defiance
namespace:anarchisme_-_wat_het_werkelijk_betekend [16/10/19 10:14]
127.0.0.1 Externe bewerking
Regel 13: Regel 13:
 <​blockquote>​Anarchie <​blockquote>​Anarchie
  
-Immer vervloekt, beschimpt en misverstaan,​  +  * Immer vervloekt, beschimpt en misverstaan,​  
-Zijt gij de grauwe schrik van onze tijd. +  ​* ​Zijt gij de grauwe schrik van onze tijd. 
-‘Chaoot en Saboteur,​’ zo schimpt de brave onderdaan.+  ​* ​‘Chaoot en Saboteur,​’ zo schimpt de brave onderdaan.
  
-‘Gij brengt ons oorlog, eind’loos moord en strijd.’  +  * ‘Gij brengt ons oorlog, eind’loos moord en strijd.’  
-Ach, laat hem razen. Wie nimmer werd vervuld, +  ​* ​Ach, laat hem razen. Wie nimmer werd vervuld, 
-Met het verlangen Waarheid achter ’t woord te vinden.+  ​* ​Met het verlangen Waarheid achter ’t woord te vinden.
  
-Zal nooit de ware zin des woords worden onthuld,  +  * Zal nooit de ware zin des woords worden onthuld,  
-Voort zal hij gaan als blinde onder blinden.  +  ​* ​Voort zal hij gaan als blinde onder blinden.  
-Maar u, o woord, zo helder, sterk en klaar, +  ​* ​Maar u, o woord, zo helder, sterk en klaar, 
-Gij zegt het al, wat 'k eens mijn doel wenste te maken.+  ​* ​Gij zegt het al, wat 'k eens mijn doel wenste te maken.
  
-Ik geef u aan de toekomst! Die is aan u voorwaar, +  * Ik geef u aan de toekomst! Die is aan u voorwaar, 
-Zodra een ieder tot zichzelf tenminste zal ontwaken.+  ​* ​Zodra een ieder tot zichzelf tenminste zal ontwaken.
  
-Komt gij in zonneschijn of in der stormen gril?  +  * Komt gij in zonneschijn of in der stormen gril?  
-Ik weet het niet - doch d'​aarde zal het zien! +  ​* ​Ik weet het niet - doch d'​aarde zal het zien! 
-Ik ben een Anarchist! En daarom wil, +  ​* ​Ik ben een Anarchist! En daarom wil, 
-En zal ik niet gebieden, noch mij doen gebiên!+  ​* ​En zal ik niet gebieden, noch mij doen gebiên!
  
 <​cite>​John Henry Mackay[1]</​cite></​blockquote>​ <​cite>​John Henry Mackay[1]</​cite></​blockquote>​
Regel 58: Regel 58:
 ANARCHISME: //De filosofie van een nieuwe maatschappelijke orde, gebaseerd op een niet door menselijke wetten beperkte vrijheid; de theorie dat elke vorm van gezag berust op geweld en daarom zowel verkeerd en schadelijk als overbodig is.// ANARCHISME: //De filosofie van een nieuwe maatschappelijke orde, gebaseerd op een niet door menselijke wetten beperkte vrijheid; de theorie dat elke vorm van gezag berust op geweld en daarom zowel verkeerd en schadelijk als overbodig is.//
  
-Vanzelfsprekend stoelt deze nieuwe maatschappelijke orde op de materialistische levensbeschouwing;​ maar hoewel alle anarchisten het erover eens zijn dat de economische situatie vandaag de dag het grootste kwaad is, stellen zij dat dat kwaad alleen maar verholpen kan worden door alle facetten van het leven in aanmerking te nemen - het individuele zowel als het collectieve;​ het innerlijke zowel als het uitwendige.+Vanzelfsprekend stoelt deze nieuwe maatschappelijke orde op de materialistische levensbeschouwing;​ maar hoewel alle anarchisten het erover eens zijn dat de economische situatie vandaag de dag het grootste kwaad is, stellen zij dat dat kwaad alleen maar verholpen kan worden door //alle facetten// van het leven in aanmerking te nemen - het individuele zowel als het collectieve;​ het innerlijke zowel als het uitwendige.
  
 Een gedegen onderzoek naar de geschiedenis van de menselijke ontwikkeling geeft de verbitterde strijd te zien tussen twee elementen; twee elementen waarvan men nu pas begint te beseffen dat ze niet vreemd aan elkaar, maar in ware harmonie met elkaar verweven zijn, mits ze in de juiste omgeving worden geplaatst. De elementen waar ik hier op doel, zijn de individuele en maatschappelijke instincten. Het individu en de samenleving zijn eeuwenlang verwikkeld geweest in een genadeloze en bloedige strijd, waarbij ieder voor zich op de heerschappij uit was, omdat ze allebei blind waren voor de waarde en het belang van de ander. De individuele en de sociale instincten - het eerste is een zeer machtige factor voor het individuele streven, voor persoonlijke groei, verlangens en zelfontplooiing;​ het laatste is een al even machtige factor voor wederzijds hulpbetoon en maatschappelijk welzijn. Een gedegen onderzoek naar de geschiedenis van de menselijke ontwikkeling geeft de verbitterde strijd te zien tussen twee elementen; twee elementen waarvan men nu pas begint te beseffen dat ze niet vreemd aan elkaar, maar in ware harmonie met elkaar verweven zijn, mits ze in de juiste omgeving worden geplaatst. De elementen waar ik hier op doel, zijn de individuele en maatschappelijke instincten. Het individu en de samenleving zijn eeuwenlang verwikkeld geweest in een genadeloze en bloedige strijd, waarbij ieder voor zich op de heerschappij uit was, omdat ze allebei blind waren voor de waarde en het belang van de ander. De individuele en de sociale instincten - het eerste is een zeer machtige factor voor het individuele streven, voor persoonlijke groei, verlangens en zelfontplooiing;​ het laatste is een al even machtige factor voor wederzijds hulpbetoon en maatschappelijk welzijn.
  
-Men hoeft niet ver te zoeken om een verklaring te vinden voor de storm die woedt in het individu en tussen hem en zijn omgeving. De primitieve mens, niet in staat om zijn eigen wezen, laat staan de eenheid van al wat leeft te doorgronden,​ voelde zich volkomen overgeleverd aan blinde, verborgen krachten die er steeds op uit waren om hem te bespotten en te tergen. Hier ligt de grondslag voor allerlei religieuze opvattingen waarin de mens wordt afgeschilderd als louter speelbal van hogere hemelse machten, die zich alleen door een totale overgave laten verzoenen. Alle oude sagen berusten op dat idee, dat tevens het Leitmotiv vormt van de Bijbelse verhalen over de relatie van de mens tot God, de staat, de maatschappij. Steeds weer treffen we dit motief aan: de mens is niets, het gezag is alles. Zo kon Jehovah de mens alleen verdragen mits hij zich volledig aan hem zou overgeven. De mens mag zich aan alle aardse heerlijkheden te goed doen, zolang hij zich maar niet van zichzelf bewust wordt. De staat, de maatschappij en de zedelijke voorschriften zingen allemaal hetzelfde refrein: De mens mag zich aan alle aardse heerlijkheden te goed doen, zolang hij zich maar niet van zichzelf bewust wordt.+Men hoeft niet ver te zoeken om een verklaring te vinden voor de storm die woedt in het individu en tussen hem en zijn omgeving. De primitieve mens, niet in staat om zijn eigen wezen, laat staan de eenheid van al wat leeft te doorgronden,​ voelde zich volkomen overgeleverd aan blinde, verborgen krachten die er steeds op uit waren om hem te bespotten en te tergen. Hier ligt de grondslag voor allerlei religieuze opvattingen waarin de mens wordt afgeschilderd als louter speelbal van hogere hemelse machten, die zich alleen door een totale overgave laten verzoenen. Alle oude sagen berusten op dat idee, dat tevens het //Leitmotiv// vormt van de Bijbelse verhalen over de relatie van de mens tot God, de staat, de maatschappij. Steeds weer treffen we dit motief aan: //de mens is niets, het gezag is alles//. Zo kon Jehovah de mens alleen verdragen mits hij zich volledig aan hem zou overgeven. De mens mag zich aan alle aardse heerlijkheden te goed doen, zolang hij zich maar niet van zichzelf bewust wordt. De staat, de maatschappij en de zedelijke voorschriften zingen allemaal hetzelfde refrein: De mens mag zich aan alle aardse heerlijkheden te goed doen, zolang hij zich maar niet van zichzelf bewust wordt.
  
 Het anarchisme is de enige filosofie die de mens zelfbewust maakt; die stelt dat God, de staat en de maatschappij niet bestaan, dat hun beloften ijdel en leeg zijn omdat ze alleen maar vervuld kunnen worden als de mens zich ondergeschikt maakt. Het anarchisme leert dan ook dat al wat leeft een eenheid vormt, niet alleen in de natuur, maar ook in de mens zelf. Tussen de individuele en sociale instincten is evenmin een conflict als tussen het hart en de longen; het hart is de zetel van de kostbare levenskern, de longen zorgen ervoor dat deze kern zuiver en sterk blijft. Het individu is het hart van de samenleving,​ de kern van het sociale leven; de samenleving is de longen, die er voor zorgen dat de kern van het leven - dat wil zeggen het individu - zuiver en sterk blijft. Het anarchisme is de enige filosofie die de mens zelfbewust maakt; die stelt dat God, de staat en de maatschappij niet bestaan, dat hun beloften ijdel en leeg zijn omdat ze alleen maar vervuld kunnen worden als de mens zich ondergeschikt maakt. Het anarchisme leert dan ook dat al wat leeft een eenheid vormt, niet alleen in de natuur, maar ook in de mens zelf. Tussen de individuele en sociale instincten is evenmin een conflict als tussen het hart en de longen; het hart is de zetel van de kostbare levenskern, de longen zorgen ervoor dat deze kern zuiver en sterk blijft. Het individu is het hart van de samenleving,​ de kern van het sociale leven; de samenleving is de longen, die er voor zorgen dat de kern van het leven - dat wil zeggen het individu - zuiver en sterk blijft.
Regel 156: Regel 156:
   * [4] [[Max Stirner]] (1806-1856),​ Duits filosoof; publiceerde in 1844 het uitermate revolutionaire en veel bestreden (met name door Marx en Engels, in //Die deutsche Ideologie//​) boek //[[De enige en zijn eigendom]]//​. waarin hij zich uitspreekt voor een aan nihilisme grenzend individualisme. Vanwege zijn verzet tegen Staat en Kerk en zijn oproep tot individuele rebellie (niet: georganiseerde revolutie) zou hij als een der eerste anarchisten kunnen worden beschouwd, al onderscheidt hij zich van de meeste van hen door zijn volstrekt individualistische moraal.   * [4] [[Max Stirner]] (1806-1856),​ Duits filosoof; publiceerde in 1844 het uitermate revolutionaire en veel bestreden (met name door Marx en Engels, in //Die deutsche Ideologie//​) boek //[[De enige en zijn eigendom]]//​. waarin hij zich uitspreekt voor een aan nihilisme grenzend individualisme. Vanwege zijn verzet tegen Staat en Kerk en zijn oproep tot individuele rebellie (niet: georganiseerde revolutie) zou hij als een der eerste anarchisten kunnen worden beschouwd, al onderscheidt hij zich van de meeste van hen door zijn volstrekt individualistische moraal.
   * [5] Amerikaanse boer (1809-1859),​ voorvechter van de zwarte bevrijding; gevangen genomen en vervolgens opgehangen na een poging om slaven in de staat Virginia in opstand te brengen; hoewel zijn opzet mislukte, hadden zijn daad en dood emotioneel een enorme invloed.   * [5] Amerikaanse boer (1809-1859),​ voorvechter van de zwarte bevrijding; gevangen genomen en vervolgens opgehangen na een poging om slaven in de staat Virginia in opstand te brengen; hoewel zijn opzet mislukte, hadden zijn daad en dood emotioneel een enorme invloed.
 +
 +{{tag>​anarchisme inleiding}}
namespace/anarchisme_-_wat_het_werkelijk_betekend.txt · Laatst gewijzigd: 27/12/19 17:12 door defiance