Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:benjamin_tucker

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
namespace:benjamin_tucker [30/12/19 12:13]
defiance
namespace:benjamin_tucker [30/12/19 12:26] (huidige)
defiance
Regel 14: Regel 14:
 In 1877 publiceerde Tucker zijn eerste periodiek, genaamd //Radical Review//. Er zouden slechts vier uitgaven van het blad verschijnen. Van 1881 tot 1908 gaf Tucker vervolgens het blad //Liberty// uit, dat gezien wordt als één van de beste individualistisch-anarchistische bladen die ooit in het Engels zijn uitgegeven.[1] Het blad was fundamenteel in de ontwikkeling van de individualistische-anarchistische filosofie en diende als een belangrijk publicatie- en debatteerplatform. Naast Tucker had het blad o.a. bijdragen van mensen als Lysander Spooner, Gertrude Kelly, Auberon Herbert, Dyer Lum, Joshua K. Ingalls en John Henry Mackay. Als ondertitel had het blad een citaat van Proudhon waarin gesteld wordt dat vrijheid //“Niet de dochter maar de moeder van de orde is.”// De redactie van het blad verhuist in 1891 van Boston naar New York. In 1877 publiceerde Tucker zijn eerste periodiek, genaamd //Radical Review//. Er zouden slechts vier uitgaven van het blad verschijnen. Van 1881 tot 1908 gaf Tucker vervolgens het blad //Liberty// uit, dat gezien wordt als één van de beste individualistisch-anarchistische bladen die ooit in het Engels zijn uitgegeven.[1] Het blad was fundamenteel in de ontwikkeling van de individualistische-anarchistische filosofie en diende als een belangrijk publicatie- en debatteerplatform. Naast Tucker had het blad o.a. bijdragen van mensen als Lysander Spooner, Gertrude Kelly, Auberon Herbert, Dyer Lum, Joshua K. Ingalls en John Henry Mackay. Als ondertitel had het blad een citaat van Proudhon waarin gesteld wordt dat vrijheid //“Niet de dochter maar de moeder van de orde is.”// De redactie van het blad verhuist in 1891 van Boston naar New York.
  
-<​WRAP ​left box 50%> +In 1906 opent in Benjamin Tucker zijn //Unique Book Shop// onder het motto “Egoïsme in de filosofie, anarchisme in de politiek, iconoclasme in de kunst.” In 1908 verwoest een brand Tuckers onverzekerde drukkerij en een collectie boeken en pamfletten die hij in de afgelopen 30 jaar heeft verzameld. 
-{{:​namespace:​liberty_oldperiodical.jpg|}} + 
-Voorpagina van //Liberty//+<​WRAP ​right box 40%> 
 +{{:​namespace:​benjamin_r_tucker_and_family.jpg|}} 
 +Benjamin Tucker, Oriole Tucker en Pearl Johnson
 </​WRAP>​ </​WRAP>​
- 
-In 1906 opent in Benjamin Tucker zijn //Unique Book Shop// onder het motto “Egoïsme in de filosofie, anarchisme in de politiek, iconoclasme in de kunst.” In 1908 verwoest een brand Tuckers onverzekerde drukkerij en een collectie boeken en pamfletten die hij in de afgelopen 30 jaar heeft verzameld. 
  
 Niet veel later krijgt Tucker, samen met zijn partner Pearl Johnson, die 25 jaar lang zijn medewerker was, een dochter, Oriole Tucker. Zes weken na de geboorte besluit Tucker het blad //Liberty// en zijn boekwinkel te sluiten en verhuist samen met zijn familie naar Frankrijk. In 1913 schrijft hij twee jaar artikelen en brieven voor //The New Freewoman// – een individualistisch literair blad. Tucker noemde dit “de meest belangrijke publicatie tot op heden.” Niet veel later krijgt Tucker, samen met zijn partner Pearl Johnson, die 25 jaar lang zijn medewerker was, een dochter, Oriole Tucker. Zes weken na de geboorte besluit Tucker het blad //Liberty// en zijn boekwinkel te sluiten en verhuist samen met zijn familie naar Frankrijk. In 1913 schrijft hij twee jaar artikelen en brieven voor //The New Freewoman// – een individualistisch literair blad. Tucker noemde dit “de meest belangrijke publicatie tot op heden.”
Regel 40: Regel 40:
  
 Zoals veel anarchisten was Tucker een fel tegenstander van het autoritaire communisme en het staatssocialisme. Omdat Tucker consequent de staat afwees, weigerde hij jarenlang belasting te betalen en kreeg daarvoor zelfs gevangenisstraffen. Tucker wordt vaak aangehaald door zogenaamde ‘[[Anarchisme en anarcho-kapitalisme,​ werelden van verschillen|anarcho-kapitalisten]]’,​ maar in feite was hij eerder een //​vrije-markt socialist// dan dat hij het kapitalisme verdedigde. Zoals veel anarchisten was Tucker een fel tegenstander van het autoritaire communisme en het staatssocialisme. Omdat Tucker consequent de staat afwees, weigerde hij jarenlang belasting te betalen en kreeg daarvoor zelfs gevangenisstraffen. Tucker wordt vaak aangehaald door zogenaamde ‘[[Anarchisme en anarcho-kapitalisme,​ werelden van verschillen|anarcho-kapitalisten]]’,​ maar in feite was hij eerder een //​vrije-markt socialist// dan dat hij het kapitalisme verdedigde.
 +
 +<WRAP left box 40%>
 +{{:​namespace:​liberty_oldperiodical.jpg|}}
 +Voorpagina van //​Liberty//​.
 +</​WRAP>​
  
 Volgens Frank Brooks, een historicus die zich veel bezig heeft gehouden met het Amerikaanse individualistische anarchisme, is het makkelijk om Tuckers definitie van socialisme verkeerd te begrijpen. Voordat de Marxisten overheersende invloed hadden op de definitie het begrip ‘socialisme’ was het een breed begrip. Tucker en veel van de andere schrijvers en lezers van het blad //Liberty// begrepen socialisme als een referentie naar verschillende theorieën over het arbeidsvraagstuk door een radicale wijziging in de kapitalistische economie. De omschrijving van het probleem, de oorsprong ervan en de voorgestelde oplossingen (de afschaffing van privébezit,​ het ondersteunen van coöperatieven en publiek eigendom) verschilde onder de verschillende socialistische filosofieën.[4] Hier was ook het [[mutualisme]] van Proudhon invloedrijk op de ideeën van Tucker. Volgens Tucker betekende socialisme dat “arbeid ter beschikking van zichzelf zou moeten worden gesteld.”[5] Volgens Frank Brooks, een historicus die zich veel bezig heeft gehouden met het Amerikaanse individualistische anarchisme, is het makkelijk om Tuckers definitie van socialisme verkeerd te begrijpen. Voordat de Marxisten overheersende invloed hadden op de definitie het begrip ‘socialisme’ was het een breed begrip. Tucker en veel van de andere schrijvers en lezers van het blad //Liberty// begrepen socialisme als een referentie naar verschillende theorieën over het arbeidsvraagstuk door een radicale wijziging in de kapitalistische economie. De omschrijving van het probleem, de oorsprong ervan en de voorgestelde oplossingen (de afschaffing van privébezit,​ het ondersteunen van coöperatieven en publiek eigendom) verschilde onder de verschillende socialistische filosofieën.[4] Hier was ook het [[mutualisme]] van Proudhon invloedrijk op de ideeën van Tucker. Volgens Tucker betekende socialisme dat “arbeid ter beschikking van zichzelf zou moeten worden gesteld.”[5]
Regel 61: Regel 66:
  
 ===== Bibliografie ===== ===== Bibliografie =====
-  ​+
   * //The irish situation in 1881//, 1881   * //The irish situation in 1881//, 1881
   * //Taxation: Voluntary or Compulsory?//,​ 1887   * //Taxation: Voluntary or Compulsory?//,​ 1887
namespace/benjamin_tucker.txt · Laatst gewijzigd: 30/12/19 12:26 door defiance