Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:de_ontstaansgeschiedenis_en_de_praktische_implicaties_van_de_paradigmaparadigmaverandering_binnen_de_pkk

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
Laatste revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:de_ontstaansgeschiedenis_en_de_praktische_implicaties_van_de_paradigmaparadigmaverandering_binnen_de_pkk [16/09/21 09:30]
defiance aangemaakt
namespace:de_ontstaansgeschiedenis_en_de_praktische_implicaties_van_de_paradigmaparadigmaverandering_binnen_de_pkk [16/09/21 14:14]
defiance [De ontstaansgeschiedenis en de praktische implicaties van de paradigmaverandering binnen de PKK]
Regel 1: Regel 1:
 ====== De ontstaansgeschiedenis en de praktische implicaties van de paradigmaverandering binnen de PKK ====== ====== De ontstaansgeschiedenis en de praktische implicaties van de paradigmaverandering binnen de PKK ======
-//Door [[Cemil Bayik]]//+//Door [[Cemîl ​Bayik]]//
  
  
Regel 7: Regel 7:
 ---- ----
  
-====== De ontstaansgeschiedenis en de praktische implicaties van de paradigmashift ​binnen de PKK ======+====== De ontstaansgeschiedenis en de praktische implicaties van de paradigmaverandering ​binnen de PKK ======
  
-//Een ontmoeting met Cemil Bayik//+//Een ontmoeting met Cemîl ​Bayik//
  
-Cemil Bayik, ook gekend als Cuma, is een van de vijf oprichters van de PKK en maakt ook vandaag nog deel uit van de leiding. Hij is ook lid van het leidinggevend comité van de KCK (Kome Civakên Kurdistan), een overkoepelende politieke organisatie waar de PKK bij aangesloten is. Hij spreekt met ons[3] over de paradigmaverandering die de beweging van een marxistisch-leninistische guerrillastrijd heroriënteerde naar het democratisch confederalisme;​ over de organisatie van de daaruit resulterende hervormingen en de plaats van deze ideologie met betrekking tot het 21ste-eeuwse socialisme.+Cemîl ​Bayik, ook gekend als Cuma, is een van de vijf oprichters van de PKK en maakt ook vandaag nog deel uit van de leiding. Hij is ook lid van het leidinggevend comité van de KCK (Kome Civakên Kurdistan), een overkoepelende politieke organisatie waar de PKK bij aangesloten is. Hij spreekt met ons[1] over de paradigmaverandering die de beweging van een marxistisch-leninistische guerrillastrijd heroriënteerde naar het democratisch confederalisme;​ over de organisatie van de daaruit resulterende hervormingen en de plaats van deze ideologie met betrekking tot het 21ste-eeuwse socialisme.
  
-‘De paradigmaverandering die de beweging heeft doorgemaakt is, in tegenstelling wat velen denken, met ontstaan of bedacht op het eiland Imrali[4], maar speelt al veel langer. De heroriëntatie die onze beweging heeft doorgemaakt is terug te voeren op het eerste staakt-het-vuren dat we in 1998 hebben afgekondigd om een politieke oplossing te vinden voor de Koerdische kwestie in Turkije. Vanaf 1998 is onze partijvoorzitter Abdullah Öcalan begonnen met het doorvoeren van hervormingen,​ maar die+‘De paradigmaverandering die de beweging heeft doorgemaakt is, in tegenstelling wat velen denken, met ontstaan of bedacht op het eiland Imrali[2], maar speelt al veel langer. De heroriëntatie die onze beweging heeft doorgemaakt is terug te voeren op het eerste staakt-het-vuren dat we in 1998 hebben afgekondigd om een politieke oplossing te vinden voor de Koerdische kwestie in Turkije. Vanaf 1998 is onze partijvoorzitter ​[[Abdullah Öcalan]] begonnen met het doorvoeren van hervormingen,​ maar die
  
 ===== Een nieuwe vorm van socialisme ===== ===== Een nieuwe vorm van socialisme =====
Regel 29: Regel 29:
 ===== Kongra-gel: de basis van alle macht is de gemeenschap ===== ===== Kongra-gel: de basis van alle macht is de gemeenschap =====
  
-‘Kongra-gel[5] staat open voor iedereen. Je kan op individuele basis deelnemen, maar je kan ook georganiseerd je plaats innemen in Kongra-gel. Etnische, culturele of religieuze gemeenschappen kunnen onder die identiteit ook aanwezig zijn in Kongra-gel. Kongra-gel moet je niet begrijpen als een smalle organisatie,​ maar als een breed gemeenschapsplatform. Kongra-gel baseert zich op de gemeenschappen en probeert ook de gemeenschappen te omarmen. Hoewel we niet vanuit een opdeling in sociale klassen denken, delen we de gemeenschap toch in twee. Je hebt een opperste laag van de gemeenschap en een onderste laag van de gemeenschap. De hegemonen maken natuurlijk deel uit van de opperste laag, terwijl diegenen die uitgesloten zijn van de macht deel uitmaken van de onderste laag van de gemeenschap.+‘Kongra-gel[3] staat open voor iedereen. Je kan op individuele basis deelnemen, maar je kan ook georganiseerd je plaats innemen in Kongra-gel. Etnische, culturele of religieuze gemeenschappen kunnen onder die identiteit ook aanwezig zijn in Kongra-gel. Kongra-gel moet je niet begrijpen als een smalle organisatie,​ maar als een breed gemeenschapsplatform. Kongra-gel baseert zich op de gemeenschappen en probeert ook de gemeenschappen te omarmen. Hoewel we niet vanuit een opdeling in sociale klassen denken, delen we de gemeenschap toch in twee. Je hebt een opperste laag van de gemeenschap en een onderste laag van de gemeenschap. De hegemonen maken natuurlijk deel uit van de opperste laag, terwijl diegenen die uitgesloten zijn van de macht deel uitmaken van de onderste laag van de gemeenschap.
  
 Ik zal de werking van Kongra-gel in de praktijk proberen te verduidelijken met enkele voorbeelden. Iedereen heeft het recht om vertegenwoordigers af te vaardigen die zetelen in Kongra-gel. Of je nu een gemeenschap bent van 5000 personen, een gemeenschap van 30.000 personen of je bent een organisatie met duizend leden of honderdduizend leden, dat maakt niet uit. De kleinst mogelijke eenheid, bijvoorbeeld een organisatie van duizend mensen, heeft dan het recht om één persoon af te vaardigen. Op basis daarvan wordt het aantal afgevaardigden van de overige organisaties bepaald volgens hun grootte. Uiteraard heeft iedereen het recht om binnen de eigen gemeenschap verkiezingen te organiseren en zo hun afgevaardigden te kiezen. Die afgevaardigden vormen samen de algemene raad van Kongra-gel. Zodra de algemene raad van Kongra-gel bijeen komt, eindigt het voorzitterschap en wordt er een nieuw voorzitterschap verkozen. Pas dan beginnen de werkzaamheden van Kongra-gel. Ik zal de werking van Kongra-gel in de praktijk proberen te verduidelijken met enkele voorbeelden. Iedereen heeft het recht om vertegenwoordigers af te vaardigen die zetelen in Kongra-gel. Of je nu een gemeenschap bent van 5000 personen, een gemeenschap van 30.000 personen of je bent een organisatie met duizend leden of honderdduizend leden, dat maakt niet uit. De kleinst mogelijke eenheid, bijvoorbeeld een organisatie van duizend mensen, heeft dan het recht om één persoon af te vaardigen. Op basis daarvan wordt het aantal afgevaardigden van de overige organisaties bepaald volgens hun grootte. Uiteraard heeft iedereen het recht om binnen de eigen gemeenschap verkiezingen te organiseren en zo hun afgevaardigden te kiezen. Die afgevaardigden vormen samen de algemene raad van Kongra-gel. Zodra de algemene raad van Kongra-gel bijeen komt, eindigt het voorzitterschap en wordt er een nieuw voorzitterschap verkozen. Pas dan beginnen de werkzaamheden van Kongra-gel.
  
-Uiteraard moet het oude voorzitterschap eerst een rapport indienen en moet dat ook goedgekeurd worden door de algemene raad van Kongra-gel. Op die manier zijn zij dus verantwoording verschuldigd aan de algemene volksraad. Op een gelijkaardige manier kunnen alle deelnemers aan Kongra-gel hun eigen rapporten indienen aan de algemene raad van Kongra-gel. Daar wordt dan gestemd over die rapporten. Als het rapport niet wordt goedgekeurd,​ zit je met een probleem. Het is op dat platform dat de plannen bedacht, uitgetekend en bediscussieerd worden. Het is aan het uitvoerend bestuur om het beleid dat door dit congres - dus door het volk - wordt bepaald, in de praktijk om te zetten. Dit uitvoerend bestuur wordt aan het einde van de Kongra-gelbijeenkomst verkozen. Ook het voorzitterschap van de KCK[6] en een aantal andere comités en commissies worden daar verkozen.+Uiteraard moet het oude voorzitterschap eerst een rapport indienen en moet dat ook goedgekeurd worden door de algemene raad van Kongra-gel. Op die manier zijn zij dus verantwoording verschuldigd aan de algemene volksraad. Op een gelijkaardige manier kunnen alle deelnemers aan Kongra-gel hun eigen rapporten indienen aan de algemene raad van Kongra-gel. Daar wordt dan gestemd over die rapporten. Als het rapport niet wordt goedgekeurd,​ zit je met een probleem. Het is op dat platform dat de plannen bedacht, uitgetekend en bediscussieerd worden. Het is aan het uitvoerend bestuur om het beleid dat door dit congres - dus door het volk - wordt bepaald, in de praktijk om te zetten. Dit uitvoerend bestuur wordt aan het einde van de Kongra-gelbijeenkomst verkozen. Ook het voorzitterschap van de KCK[4] en een aantal andere comités en commissies worden daar verkozen.
  
-Het bestuur van Kongra-gel en de commissies verrichten hun werkzaamheden in de periode van twee jaar tussen de samenkomsten van de algemene vergadering van Kongra-gel. De beslissing om oorlog te voeren of de beslissing om vrede te sluiten kan enkel door de algemene raad van Kongra-gel genomen worden. Indien er geen mogelijkheid is om een samenkomst van de algemene vergadering van Kongra-gel te organiseren,​ is de afspraak dat een beperkt aantal leden van de uitvoerende raad samenkomen om dan toch die belangrijke beslissingen te nemen, samen met het bestuur van Kongra-gel, het voorzitterschap van de KCK en de 37 leden van het uitvoerend bestuur van de KCK, aangevuld met de besturen van geassocieerde organisaties zoals de guerrillabeweging,​ de vrouwenbeweging en de jongerenbeweging. Op die manier wordt er dan een soort minicongres belegd. Het is dus zeker niet zo dat leider Ocalan of de guerrilla alleen zulke ingrijpende beslissingen kunnen nemen: er moet effectief met zoveel mogelijk mensen worden samengekomen. Al deze werkingsprincipes zijn vastgelegd in een uitgebreide grondwet, die de werking van Kongra-gel bepaalt en die enkel door de algemene vergadering van Kongra-gel veranderd kan worden.’[7]+Het bestuur van Kongra-gel en de commissies verrichten hun werkzaamheden in de periode van twee jaar tussen de samenkomsten van de algemene vergadering van Kongra-gel. De beslissing om oorlog te voeren of de beslissing om vrede te sluiten kan enkel door de algemene raad van Kongra-gel genomen worden. Indien er geen mogelijkheid is om een samenkomst van de algemene vergadering van Kongra-gel te organiseren,​ is de afspraak dat een beperkt aantal leden van de uitvoerende raad samenkomen om dan toch die belangrijke beslissingen te nemen, samen met het bestuur van Kongra-gel, het voorzitterschap van de KCK en de 37 leden van het uitvoerend bestuur van de KCK, aangevuld met de besturen van geassocieerde organisaties zoals de guerrillabeweging,​ de vrouwenbeweging en de jongerenbeweging. Op die manier wordt er dan een soort minicongres belegd. Het is dus zeker niet zo dat leider Ocalan of de guerrilla alleen zulke ingrijpende beslissingen kunnen nemen: er moet effectief met zoveel mogelijk mensen worden samengekomen. Al deze werkingsprincipes zijn vastgelegd in een uitgebreide grondwet, die de werking van Kongra-gel bepaalt en die enkel door de algemene vergadering van Kongra-gel veranderd kan worden.’[5]
  
 ===== De economische basis: een collectieve gemeenschapseconomie ===== ===== De economische basis: een collectieve gemeenschapseconomie =====
namespace/de_ontstaansgeschiedenis_en_de_praktische_implicaties_van_de_paradigmaparadigmaverandering_binnen_de_pkk.txt · Laatst gewijzigd: 12/10/21 07:03 door defiance