Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:moderne_slavernij

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
namespace:moderne_slavernij [11/02/19 20:47]
defiance
namespace:moderne_slavernij [27/01/20 09:08] (huidige)
defiance
Regel 1: Regel 1:
 ====== Moderne slavernij ====== ====== Moderne slavernij ======
-Door //​[[Leo ​Tolstoi]]//+Door //​[[Leo ​Tolstoj]]//
  
   * Oorspronkelijke titel: onbekend   * Oorspronkelijke titel: onbekend
   * Verschenen: 1900   * Verschenen: 1900
-  * Bron: Moderne Slavernij, Vrede, '​S-Gravenhage (Den Haag), 1901+  * Bron: [[https://​archive.org/​details/​LeoTolstoyModerneSlavernij|Moderne Slavernij]], Vrede, '​S-Gravenhage (Den Haag), 1901
   * Vertaling: z.s.   * Vertaling: z.s.
   * Gedeeltelijke modernisering:​ Tommy Ryan   * Gedeeltelijke modernisering:​ Tommy Ryan
Regel 11: Regel 11:
 ---- ----
  
- +====== Moderne slavernij ======
  
 //Gij hebt gehoord dat gezegd is: oog om oog en tand om tand.// (Matth. V: 38 en Ex. XXI: 24) //Gij hebt gehoord dat gezegd is: oog om oog en tand om tand.// (Matth. V: 38 en Ex. XXI: 24)
Regel 33: Regel 33:
 //Allen die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.// (Matth. XXVI: 52.)  //Allen die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.// (Matth. XXVI: 52.) 
  
-<​blockquote>​Het systeem, volgens hetwelk alle volkeren der wereld handelen, is gegrondvest op het meest grove bedrog, op de schandelijkste domheid of op de vereniging van die beide: zodat hij geen enkele omwisseling van de principes, waarop dit systeem gebouwd is, het de mensen voordeel kan brengen; integendeel,​ de praktische gevolgen ervan moeten steeds slecht zijn en iets slechts voortbrengen.+Het systeem, volgens hetwelk alle volkeren der wereld handelen, is gegrondvest op het meest grove bedrog, op de schandelijkste domheid of op de vereniging van die beide: zodat hij geen enkele omwisseling van de principes, waarop dit systeem gebouwd is, het de mensen voordeel kan brengen; integendeel,​ de praktische gevolgen ervan moeten steeds slecht zijn en iets slechts voortbrengen.
  
-<​cite>​Robert Owen</​cite></​blockquote>+<​cite>​Robert Owen</​cite>​
  
  
-<​blockquote>​Wij hebben zeer lang bestudeerd en vervolkomend in de laatsten tijd de gewichtige uit-vinding der beschaving: de verdeling van de arbeid; alleen geven wij daaraan een verkeerden naam; ons juist uitdrukkend moeten we zeggen: niet de arbeid is verdeeld, maar de mensen zijn verdeeld in stukjes van mensen, gebroken in brokjes, in splinters, zodat het beetje gezond verstand in de mens aanwezig, niet meer toereikend is om een hele speld, een helen spijker te maken, maar zich aftobt om de punt van een speld, de kop van een spijker te maken. Voorzeker, ’t is goed en wenselijk veel spelden op één dag te maken, maar als we slechts konden zien met welk zand wij ze polijsten: met het zand van de menselijke ziel, dan zouden we wel gaan denken dat dit nog niet zo voordelig is.+Wij hebben zeer lang bestudeerd en vervolkomend in de laatsten tijd de gewichtige uit-vinding der beschaving: de verdeling van de arbeid; alleen geven wij daaraan een verkeerden naam; ons juist uitdrukkend moeten we zeggen: niet de arbeid is verdeeld, maar de mensen zijn verdeeld in stukjes van mensen, gebroken in brokjes, in splinters, zodat het beetje gezond verstand in de mens aanwezig, niet meer toereikend is om een hele speld, een helen spijker te maken, maar zich aftobt om de punt van een speld, de kop van een spijker te maken. Voorzeker, ’t is goed en wenselijk veel spelden op één dag te maken, maar als we slechts konden zien met welk zand wij ze polijsten: met het zand van de menselijke ziel, dan zouden we wel gaan denken dat dit nog niet zo voordelig is.
  
 Men kan de mensen in ketenen klinken, ben pijnigen, hen als vee behandelen, hen doden als vliegen: en toch kunnen dergelijke mensen in zekeren zin, in de besten zin, vrij blijven. Maar de onsterfelijke ziel in hen te onderdrukken,​ in hen te verstikken de tere kiemen van hun menselijke rede, te doen verrotten hun vlees en hun huid te gebruiken als riemen, om de machines in beweging te brengen — zie, daarin ligt de echte slavernij. Men kan de mensen in ketenen klinken, ben pijnigen, hen als vee behandelen, hen doden als vliegen: en toch kunnen dergelijke mensen in zekeren zin, in de besten zin, vrij blijven. Maar de onsterfelijke ziel in hen te onderdrukken,​ in hen te verstikken de tere kiemen van hun menselijke rede, te doen verrotten hun vlees en hun huid te gebruiken als riemen, om de machines in beweging te brengen — zie, daarin ligt de echte slavernij.
Regel 45: Regel 45:
 De kwestie is niet, dat zij lijden door de verachting waarmee de hogere klassen hen bejegenen, maar dat zij niet kunnen verdragen de verachting, die zij voor zich zelf hebben, voelend dat de arbeid, waartoe zij gedoemd zijn, vernederend is, hen zedelijk bederft, hen tot iets minders dan mensen maakt. Nooit hebben de hogere klassen zulk een liefde en sympathie tot de lagere vertoond als thans, maar ondertussen zijn zij nooit door deze zó gehaat. De kwestie is niet, dat zij lijden door de verachting waarmee de hogere klassen hen bejegenen, maar dat zij niet kunnen verdragen de verachting, die zij voor zich zelf hebben, voelend dat de arbeid, waartoe zij gedoemd zijn, vernederend is, hen zedelijk bederft, hen tot iets minders dan mensen maakt. Nooit hebben de hogere klassen zulk een liefde en sympathie tot de lagere vertoond als thans, maar ondertussen zijn zij nooit door deze zó gehaat.
  
-<​cite>​John Ruskin</​cite></​blockquote>+<​cite>​John Ruskin</​cite>​
  
    
namespace/moderne_slavernij.1549918024.txt.gz · Laatst gewijzigd: 16/10/19 09:40 (Externe bewerking)