Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:staatssocialisme_en_anarchisme

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Laatste revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:staatssocialisme_en_anarchisme [28/12/19 13:58]
defiance
namespace:staatssocialisme_en_anarchisme [30/12/19 10:40]
defiance [Voetnoten]
Regel 174: Regel 174:
 ===== Nawoord ===== ===== Nawoord =====
  
-Veertig jaar geleden, toen de voorgaande tekst geschreven werd, had de afwijzing van concurrentie nog  niet zo’n grote concentratie van rijkdom bereikt als dat deze nu de sociale orde bedreigt. Het was toen nog niet te laat om de stroom van accumulatie door middel van terugdraaien van het monopoliebeleid. De anarchistische oplossing was toen nog toepasbaar.+Veertig jaar geleden, toen de voorgaande tekst geschreven werd, had de afwijzing van concurrentie nog niet zo’n grote concentratie van rijkdom bereikt als waardoor ​nu de sociale orde bedreigt ​wordt. Het was toen nog niet te laat om de stroom van accumulatie ​te stoppen ​door middel van het terugdraaien van het monopoliebeleid. De anarchistische oplossing was toen nog toepasbaar.
  
-Vandaag is dat niet zo duidelijk. De vier monopolies hebben het, ongehinderd,​ mogelijk gemaakt voor de moderne ontwikkelingen van de //trust//, en de //trust// is nu een monster waarvan ik vrees dat zelfs de vrijste banken, als deze zouden kunnen worden opgericht, niet in staat zouden zijn te vernietigen. Zo lang de //Standard Oil// groep gecontroleerd wordt door vijftig miljoen dollar, zal de vrije concurrentie deze volledig verlamd hebben; het heeft een financieel monopolie nodig voor haar instandhouding en groei. Nu dat het, direct en indirect, beschikking ​heeft over tientallen miljoenen ziet het ‘t financieel monopolie als iets dat goed uit komt, maar zeker niet meer als een noodzakelijkheid. ​Het kan zonder. Als alle beperkingen op het bankwezen zouden worden opgeheven, zou het geconcentreerde kapitaal de nieuwe situatie succesvol tegemoet kunnen treden door jaarlijks een bedrag ter zijde te leggen waarmee zij al hun competitie uit de weg zouden kunnen ruimen.+Vandaag is dat niet zo duidelijk. De vier monopolies hebben het, ongehinderd,​ mogelijk gemaakt voor de moderne ontwikkelingen van de //trust//, en de //trust// is nu een monster waarvan ik vrees dat zelfs de vrijste banken, als deze zouden kunnen worden opgericht, niet in staat zouden zijn deze te vernietigen. Zo lang de //Standard Oil// groep gecontroleerd wordt door vijftig miljoen dollar, zal de vrije concurrentie deze volledig verlamd hebben; het heeft een financieel monopolie nodig voor haar instandhouding en groei. Nu dat zij, direct en indirect, beschikking ​hebben ​over tientallen miljoenen ziet zij ‘t financieel monopolie als iets dat hen goed uit komt, maar zeker niet meer als een noodzakelijkheid. ​Ze kunnen ​zonder. Als alle beperkingen op het bankwezen zouden worden opgeheven, zou het geconcentreerde kapitaal de nieuwe situatie succesvol tegemoet kunnen treden door jaarlijks een bedrag ter zijde te leggen waarmee zij al hun competitie uit de weg zouden kunnen ruimen.
  
-Als dit waar is, is het monopolie, dat alleen permanent gecontroleerd worden kan door middel van economische machten, momenteel aan haar macht ontsprongen. Deze moet dan voor een bepaalde tijd enkel door politieke of revolutionaire partijen in toom worden gehouden. Totdat maatregelen van gedwongen onteigening,​ door de staat of anderszullen ​de geconcentreerde monopolies die daardoor ontstaan zijn worden ​opgeheven. De economische oplossing die het anarchisme voorstelt en die in de voorgaande pagina’s werd uiteengezet – //en er is geen andere oplossing// – zal iets blijven dat wij aan de komende generatie moeten ​leren, mochten omstandigheden in de toekomst gunstiger zijn voor diens toepassing na de grote nivellering.[2] Maar onderwijs is een langzaam proces, en is misschien niet snel genoeg. Anarchisten die dit proces willen versnellen door zich aan te sluiten bij de propaganda van het staatssocialisme of de revolutie, begaan helaas een fout. Zij helpen zo de gebeurtenissen te versneller waardoor het volk niet in de gelegenheid is om te leren van hun ervaringen, dat hun problemen komen door hun afkeer van concurrentie. Als deze les niet op tijd wordt geleerd, zal het verleden zich in de toekomst herhalen. In dat geval zullen de ons moeten keren tot de leer van Nietsche, wat sowieso gebeuren zou, of tot de reflectie van Renan[3] dat, vanuit het perspectief van Sirius[4], al deze zaken van weinig belang zijn.+Als dit waar is, is het monopolie, dat alleen permanent gecontroleerd worden kan door middel van economische machten, momenteel aan haar invloed ​ontsprongen. Deze moet dan voor een bepaalde tijd enkel door politieke of revolutionaire partijen in toom worden gehouden. Totdat maatregelen van gedwongen onteigening,​ door de staat of tegen de staat in, de geconcentreerde monopolies die daardoor ontstaan zijn heeft opgeheven ​zal de economische oplossing die door het anarchisme ​wordt voorstelt en die in de voorgaande pagina’s werd uiteengezet – //en er is geen andere oplossing// – iets blijven dat wij aan de komende generatie moeten ​bijbrengen, mochten omstandigheden in de toekomst gunstiger zijn voor diens toepassing na de grote nivellering.[2] Maar onderwijs is een langzaam proces, en is misschien niet snel genoeg. Anarchisten die dit proces willen versnellen door zich aan te sluiten bij de propaganda van het staatssocialisme of de revolutie, begaan helaas een fout. Zij helpen zo de gebeurtenissen te versneller waardoor het volk niet in de gelegenheid is om te leren van hun ervaringen, dat hun problemen komen door hun afkeer van concurrentie. Als deze les niet op tijd wordt geleerd, zal het verleden zich in de toekomst herhalen. In dat geval zullen de ons moeten keren tot de leer van Nietsche, wat sowieso gebeuren zou, of tot de reflectie van Renan[3] dat, vanuit het perspectief van Sirius[4], al deze zaken van weinig belang zijn.
  
 //B.R.T., 11 augustus 1926.// //B.R.T., 11 augustus 1926.//
Regel 185: Regel 185:
  
   * [1] Een vriend die ik dit manuscript ter inzage toezond en die er in hoofdzaak mee instemt, maakte de tegenwerping,​ dat het hier aan Marx toegeschreven onderscheiding tussen kapitaal en product niet door hem zelf gemaakt is, hoewel dit door zijn aanhangers overeind gehouden wordt. Naar mijn mening kan deze aan Marx zelf worden toegeschreven. Het is in de eigenlijke basiswerk van zijn economische stelsel ingesloten, in zijn verklaring van de beide vormen van warenomloop,​ waarbij hij onderscheidt:​ waren-geld-waren en geld-waren-geld. Om misverstanden te voorkomen dient te worden opgemerkt dat niet wordt verondersteld dat Marx dit onderscheid op basis van morele overwegingen heeft gemaakt, maar dat hij dit eenvoudig voor een economische noodzakelijkheid hield.   * [1] Een vriend die ik dit manuscript ter inzage toezond en die er in hoofdzaak mee instemt, maakte de tegenwerping,​ dat het hier aan Marx toegeschreven onderscheiding tussen kapitaal en product niet door hem zelf gemaakt is, hoewel dit door zijn aanhangers overeind gehouden wordt. Naar mijn mening kan deze aan Marx zelf worden toegeschreven. Het is in de eigenlijke basiswerk van zijn economische stelsel ingesloten, in zijn verklaring van de beide vormen van warenomloop,​ waarbij hij onderscheidt:​ waren-geld-waren en geld-waren-geld. Om misverstanden te voorkomen dient te worden opgemerkt dat niet wordt verondersteld dat Marx dit onderscheid op basis van morele overwegingen heeft gemaakt, maar dat hij dit eenvoudig voor een economische noodzakelijkheid hield.
-  * [2] Vermoedelijk refereert Tucker hier met ‘nivellering’ aan de revolutie. Noot van de Vertaler.+  * [2] Vermoedelijk refereert Tucker hier met ‘nivellering’ aan de eerder genoemde onteigening. Noot van de Vertaler.
   * [3] Ernest Renan (1823-1892) was een Frans filosoof en schrijver, vooral bekend van zijn invloedrijke historische werken over het vroege christendom en zijn politieke theorie. ​   * [3] Ernest Renan (1823-1892) was een Frans filosoof en schrijver, vooral bekend van zijn invloedrijke historische werken over het vroege christendom en zijn politieke theorie. ​
   * [4] Sirius: de helderste ster van de nachtelijke sterrenhemel. D.w.z. dat vanuit het perspectief van deze ster, alles dat op aarde gebeurt weinig betekenis heeft.   * [4] Sirius: de helderste ster van de nachtelijke sterrenhemel. D.w.z. dat vanuit het perspectief van deze ster, alles dat op aarde gebeurt weinig betekenis heeft.
  
 {{tag>​economie "​verenigde staten"​ kapitalisme werk}} {{tag>​economie "​verenigde staten"​ kapitalisme werk}}
namespace/staatssocialisme_en_anarchisme.txt · Laatst gewijzigd: 03/01/20 17:25 door defiance