Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen

namespace:het_antwoord_op_fascisme_is_maatschappelijke_zelfverdediging

Het antwoord op fascisme is maatschappelijke zelfverdediging

Door Tommy Ryan

  • Verschenen: 2018
  • Bron: toespraak 10 november 2018

De volgende tekst is als toespraak voorgedragen tijdens de manifestatie tegen racisme en fascisme in Nijmegen op 10 november 2018. Deze manifestatie werd georganiseerd ter verdediging van sociaal centrum de Grote Broek in Nijmegen, dat die dag werd bedreigd door de neonazistische Racial Volunteer Force (RVF).

Het antwoord op fascisme is maatschappelijke zelfverdediging

Fascisme heeft een voedingsbron, het wordt gevoed door een economisch beleid dat de vezels van onze samenleving uit elkaar trekt en tegen elkaar in strijkt.

Privatisering van sociale voorzieningen als huisvesting, zorg, openbaar vervoer en communicatie zorgt ervoor dat er mensen zijn die enorm financieel gewin weten te verwerven over onze ruggen.

Het slaat daarbij een gat tussen ons en maakt dat we opeens geen algemene rechten en gemeenschappelijke belangen hebben, maar met elkaar in concurrentie staan voor de dingen die we nodig hebben. Dat zien we het scherpst ontstaan als het gaat om iets elementairs als huisvestiging.

Opeens nemen “vluchtelingen onze huizen in”, in plaats van dat we herkennen dat er sowieso te weinig betaalbare huizen beschikbaar zijn doordat de hele sociale woningmarkt in de uitverkoop is gegaan.

De oplossingen liggen voor de hand, maar vallen buiten het huidige systeem. Socialisering van de woningmarkt zou in één klap een einde maken aan de speculatie en woekerhuren, het zou bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijsten voor sociale woningen – woningen voor iederéén.

Niet alleen in Europa, maar op vele plekken in de wereld zien we een opkomst van fascistische tendenzen. Vaak zijn deze zo slim, zich volledig nieuw te definiëren (zoals de identitaire bewegingen in Europa of de Alt-Right in de VS), soms zijn ze zo arrogant, dat ze openlijk aangeven in wat voor een gewelddadige traditie ze zichzelf plaatsen – Turkije, Filepijnen, Brazilië maar ook de VS en Rusland. Wat al deze groepen gemeen hebben, is dat zij een autoritaire mensverachtende agenda voeren. In plaats van oog te hebben voor de oorzaken van problemen, stellen ze vriendjespolitiek en de afbouw van mensenrechten voorop. De burgerlijke democratie lijkt niet in staat om de samenleving te weren tegen fascisme, dat blijkt ook als we naar de geschiedenis kijken – overal lonken politici naar het fascisme. Door het middel van dialoog met rechtse clubs is uiteindelijk het gehele middenveld naar rechts verschoven. Ze hebben meer ruimte dan wie dan ook om hun kijk op de wereld te verspreiden.

Het Racial Volunteer Force probeert, net als andere extreemrechtse beweging en politieke partijen als het Forum voor Democratie en de zogenaamde ‘Identitairen’ een paradigma-wisseling te creëren. Ze hebben een agenda voor de lange termijn waarbij ze proberen om onze kijk op de geschiedenis, de kijk op onszelf te herformuleren. Ze maken van zichzelf een slachtoffer en ons een dader.

Het is dan ook geen toeval dat er 3 weken lang in de media wordt gesproken over ‘links-extremisme’ en dat het RVF zich vlak van [voor hun demonstratie tegen de ons sociaal centrum de Grote Broek] terugtrekt als een ‘slachtoffer’. Ze hebben al lang bereikt wat ze wilden. Het is onderdeel van hun langetermijnstrategie, en dit moeten we herkennen voor wat het is. Dit soort clubs een platform geven om te spreken, geeft hen ruimte om die agenda door te voeren.

Met een naam als “Racial Volunteer Force”, mag het duidelijk zijn in wat voor een traditie deze club zij zichzelf plaatst. De arrogante oproep van de groep om op de dag na de Rijkspogromnacht (Kristalnacht) tegen ons centrum tekeer te willen gaan is tonend. Het beste antwoord op dit soort groepen, is niet tolerantie of dialoog, maar het sluiten van de rijen. Hand in hand voor elkaar opkomen voor de verdediging van ons gemeenschappelijke welzijn.

Wat is ons antwoord hierop?

Het is tijd voor een sterkere organisatie van onderop. Die organisatie moeten we op twee sporen voeren. Het eerste spoor is dat onze organisatie voorbij de oppositie tegen afbraak beleid moeten tillen. We moeten de moed hebben om de maatschappij daadwerkelijk om te vormen – en zo de voedingsbodem van het fascisme wegnemen. De Grote Broek is een symbool van verzet tegen de afbraak en voor de opbouw van een solidaire en gemeenschappelijke wereld. En we moeten begrijpen dat juist daarom de Grote Broek en onze opvattingen nu onder vuur liggen. We zijn een obstakel in hun zucht naar macht. Op 1 mei hebben wij elkaar meermaals de hand gereikt om onze gemeenschappelijke strijd te vieren. Laat dit moment een opstap zijn naar een verder begrip dat we ook daadwerkelijk voor elkaar moeten staan, hier en internationaal.

Het tweede spoor van organisatie is dat we de zelfverdediging zelf moeten organiseren – dan weten we wat we kunnen verwachten, dan weten we waar we van op aan kunnen.

Maar wat betekend zelfverdediging eigenlijk? Zelfverdediging kent vele vormen.

Jullie staan nu allemaal versnipperd, hier en daar in kluitjes, precies zoals deze samenleving functioneert. Doe een stap naar voren als je nog niet naast iemand staat, zorg dat je schouder aan schouder met iemand komt te staan.

Nu de Grote Broek, morgen jij? Eén voor één zijn we kwetsbaar. Maar als we samen als een blok voor elkaar staan…. Er voor elkaar zijn …. Dan kunnen we zo veel meer aan. Maar dat moeten we leren en terugvinden.

Als we ons pas organiseren als de aanval begint, dan zijn we te laat. Bereid je voor, sluit je aan bij organisaties die zich inzetten tegen fascisme en diens voedingsboden. Ontbreekt er iets, zet het op! Van fysieke zelfverdediging tot sociale projecten.

namespace/het_antwoord_op_fascisme_is_maatschappelijke_zelfverdediging.txt · Laatst gewijzigd: 21/12/18 14:58 door defiance