Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:bakoenin_en_netchajev

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:bakoenin_en_netchajev [09/04/19 20:53]
defiance aangemaakt
namespace:bakoenin_en_netchajev [09/04/19 20:56]
defiance
Regel 1: Regel 1:
-====== Bakoenin en Netchajev ​======+====== Bakoenin en Netchayev ​======
 //Door Arthur Mendes-George//​ //Door Arthur Mendes-George//​
  
Regel 5: Regel 5:
   * Bron: De As #21-#22, p.22-p.26; https://​www.tijdschrift-de-as.nl/​documenten/​de_AS_21-22.pdf   * Bron: De As #21-#22, p.22-p.26; https://​www.tijdschrift-de-as.nl/​documenten/​de_AS_21-22.pdf
  
-In het bovenstaande is natuurlijk de verhouding, tussen Bakoenin en Nechajev ​maar heel oppervlakkig belicht. Wie meer wit weten verwijs ik graag naar "​Bakunin & Nechaev"​ door [[Paul Avrich]], verschenen bij //[[Freedom Press]]// te Londen. De echt geïnteresseerden vinden daarin ook een uitgebreide literatuurlijst,​ Waarin echter de Nederlandse uitgave van de Revolutionaire Catechismus ontbreekt!+In het bovenstaande is natuurlijk de verhouding, tussen ​[[Michael ​Bakoenin]] en [[Sergej Netchajev]] ​maar heel oppervlakkig belicht. Wie meer wit weten verwijs ik graag naar "​Bakunin & Nechaev"​ door [[Paul Avrich]], verschenen bij //[[Freedom Press]]// te Londen. De echt geïnteresseerden vinden daarin ook een uitgebreide literatuurlijst,​ Waarin echter de Nederlandse uitgave van de Revolutionaire Catechismus ontbreekt!
  
 ---- ----
Regel 11: Regel 11:
 ====== Bakoenin en Netchajev ====== ====== Bakoenin en Netchajev ======
  
-We schrijven maart 1869. Het is een gewone, wat grauwe dag als veleanderen. Ergens in Genève is zojuist de deur opengegaan van een een-voudige ​woning; een oudere en een jonge man staan tegenover elkaar inde deuropening. De jonge man spreekt met zijn wat rauwe stem snelenige zinnen: hij vertegenwoordigt een russiese revolutionaire or-ganisatie,​ hij is met levensgevaar het tsaristiese rusland ontvluchten naar Genève gekomen om de bekende revolutionaire denker te spre-ken....Als Michael Bakoenin de deur achter zijn jonge en onbekende bezoekersluit,​ kan hij moeilijk voorzien dat hij aan het begin staat van eenvan de meest verwarrende perioden van zijn leven en dat hij de manbinnenlaat die zijn, Bakoenin'​s,​ naam voor vele tientallen jaren inopspraak zal brengen in de gehele revolutionaire wereld.De jonge man met de rauwe stem, de grove gelaatstrekken en het stug-ge blonde haar heette Sergei Bennadievitch Nechayev, en was inderdaaduit Rusland afkomstig. Om precies te zijn, hij was op 4 maart 1869de russiese grens overgestoken. Ook in Rusland waren er mensen diegeloofden dat dit in het geheim en met het grootste levensgevaar wasgebeurd, want voor zijn vertrek had Nechayev het gerucht verspreiddat hij, in de beruchte Peter en Paulsvesting opgesloten, hieruitontsnapt was en naar het buitenland gevlucht. Niets hiervan was waar,​behalve dat hij naar het buitenland reisde, maar wel had hij zich in zijn eigen land met revolutionaire denkbeelden beziggehouden en inrevolutionaire kringen verkeerd. Hij was geboren in het dorp Ivanovo(nu de industriestad Ivanovo-Vosnessensk) waar zijn vader, een voormalige lijfeigene, als kelner en met het schilderen van uithangborden een karig bestaan had. Sergei'​s jeugd, waarin hij zijn vader bijdiens schilderwerk behulpzaam moest zijn, moet weinig vrolijk zijngeweest,​ maar wat intelligentie betreft moet hij toch iets boven de middelmaat hebben uitgestoken,​ want een plaatselijk schrijver en de dorpsonderwijzer hielpen hem zodat hij examen kon doen voor onderwij-zer en daarvoor slaagde hij. Op 19-jarige leeftijd vinden we hem te-rug in St. Petersburg, waar hij godsdienstles gaf op een parochie-school. Maar in het najaar van 1868 liet hij zich inschrijven aan de Petersburgse universiteit.Aan de universiteit was juist het jaar 1868 een onrustig jaar. Demeeste studenten verkeerden in die tijd in een toestand van permanente armoede. Zij probeerden verenigingen voor onderlinge hulp en ko3-peratieve eethuizen van de grond te krijgen, wilden fakulteitsverenigingen stichten en eisten het recht van vrije vergadering. In al de-ze aktiviteiten vonden zij de autoriteiten tegenover zich. Deze be-stempelden al die opstandige aktiviteiten als het gevolg van schade-lijke westerse invloeden.Maar niet alleen op het praktiese universiteitsgebied hield men zichmet de gedachte aan veranderingen bezig. Er waren nogal wat revolu-tionair denkende figuren in Petersburg, onder wie Ralli, Tjerkessov,​Volkhovsky,​ Vera Zasulitsj, Natanson, Lopatin, Goldenberg en, lastbut not least, de journalist Peter Tkachev. Tsjerkessov had in '6822+We schrijven maart 1869. Het is een gewone, wat grauwe dag als veleanderen. Ergens in Genève is zojuist de deur opengegaan van een eenvoudige ​woning; een oudere en een jonge man staan tegenover elkaar inde deuropening. De jonge man spreekt met zijn wat rauwe stem snelenige zinnen: hij vertegenwoordigt een russiese revolutionaire or-ganisatie,​ hij is met levensgevaar het tsaristiese rusland ontvluchten naar Genève gekomen om de bekende revolutionaire denker te spre-ken....Als Michael Bakoenin de deur achter zijn jonge en onbekende bezoekersluit,​ kan hij moeilijk voorzien dat hij aan het begin staat van eenvan de meest verwarrende perioden van zijn leven en dat hij de manbinnenlaat die zijn, Bakoenin'​s,​ naam voor vele tientallen jaren inopspraak zal brengen in de gehele revolutionaire wereld.De jonge man met de rauwe stem, de grove gelaatstrekken en het stug-ge blonde haar heette Sergei Bennadievitch Nechayev, en was inderdaaduit Rusland afkomstig. Om precies te zijn, hij was op 4 maart 1869de russiese grens overgestoken. Ook in Rusland waren er mensen diegeloofden dat dit in het geheim en met het grootste levensgevaar wasgebeurd, want voor zijn vertrek had Nechayev het gerucht verspreiddat hij, in de beruchte Peter en Paulsvesting opgesloten, hieruitontsnapt was en naar het buitenland gevlucht. Niets hiervan was waar,​behalve dat hij naar het buitenland reisde, maar wel had hij zich in zijn eigen land met revolutionaire denkbeelden beziggehouden en inrevolutionaire kringen verkeerd. Hij was geboren in het dorp Ivanovo(nu de industriestad Ivanovo-Vosnessensk) waar zijn vader, een voormalige lijfeigene, als kelner en met het schilderen van uithangborden een karig bestaan had. Sergei'​s jeugd, waarin hij zijn vader bijdiens schilderwerk behulpzaam moest zijn, moet weinig vrolijk zijngeweest,​ maar wat intelligentie betreft moet hij toch iets boven de middelmaat hebben uitgestoken,​ want een plaatselijk schrijver en de dorpsonderwijzer hielpen hem zodat hij examen kon doen voor onderwij-zer en daarvoor slaagde hij. Op 19-jarige leeftijd vinden we hem te-rug in St. Petersburg, waar hij godsdienstles gaf op een parochie-school. Maar in het najaar van 1868 liet hij zich inschrijven aan de Petersburgse universiteit.Aan de universiteit was juist het jaar 1868 een onrustig jaar. Demeeste studenten verkeerden in die tijd in een toestand van permanente armoede. Zij probeerden verenigingen voor onderlinge hulp en ko3-peratieve eethuizen van de grond te krijgen, wilden fakulteitsverenigingen stichten en eisten het recht van vrije vergadering. In al de-ze aktiviteiten vonden zij de autoriteiten tegenover zich. Deze be-stempelden al die opstandige aktiviteiten als het gevolg van schade-lijke westerse invloeden.Maar niet alleen op het praktiese universiteitsgebied hield men zichmet de gedachte aan veranderingen bezig. Er waren nogal wat revolu-tionair denkende figuren in Petersburg, onder wie Ralli, Tjerkessov,​Volkhovsky,​ Vera Zasulitsj, Natanson, Lopatin, Goldenberg en, lastbut not least, de journalist Peter Tkachev. Tsjerkessov had in '6822
 -al een gevangenisstraf achter de rug in verband met de moordaanslagop de tsaar in 1866; Tkachev verkondigde de teoriegn van AugusteBlanqui,​ terwijl men zich ook bezighield met de samenzweerdersideeënvan Babeuf, Buonarotti'​s boek over deze laatste werd intensief be-studeerd. -al een gevangenisstraf achter de rug in verband met de moordaanslagop de tsaar in 1866; Tkachev verkondigde de teoriegn van AugusteBlanqui,​ terwijl men zich ook bezighield met de samenzweerdersideeënvan Babeuf, Buonarotti'​s boek over deze laatste werd intensief be-studeerd.
  
namespace/bakoenin_en_netchajev.txt · Laatst gewijzigd: 28/11/21 20:50 door defiance